Emerald
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
PoÄet hráÄů | 2-5 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | asi 45 minut | |||
Autor | Rüdiger Dorn | |||
Vydánà |
|
DraÄici EmeraldÄ› se narodili novà dráÄci v hnÃzdÄ› plném zlata a drahokamů! Hrdá matka se stará o svá mláÄata, ale bojà se mÃstnÃch rytÃřů, kteřà se chystajà vniknout do jejà jeskynÄ›, aby ukradli jejà poklady. VÅ¡ichni rytÃÅ™i v okolà se chtÄ›jà pokladu zmocnit a tak se snažà co nejrychleji dostat do komnaty pokladů. DraÄà máma se snažà chránit svá mláÄata a tak hlÃdá jeskyni a hledá ty, kteřà by chtÄ›li ukrást jejà poklad. Když rytÃÅ™e chytÃ, odnese si ho do svého doupÄ›te. Ti rytÃÅ™i, kteřà se draÄà mámÄ› mohou vyhnout, se budou muset vzdát Äásti svého zlata a drahokamů.
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Obsah hry
- 1 hernà plán
- 1 kostka (s ÄÃsly 1 až 3)
- 1 drak
- 1 draÄÃ stopa
- 25 rytÃřů (vždy 5 rytÃřů v 5 barvách)
- 24 karet drahokamů (po 6 rubÃnech, smaragdech, granátech a tyrkysech)
- 25 karet zlata (vždy 5 v hodnotách od 1 do 5)
- 4 bonusové karty (1 od každého druhu drahokamu)
- 2 karty navÃc(nejsou použity ve hÅ™e)
- 4 karty pokladu (s hodnotou 5)
- 1 bonusová karta (4 různé drahokamy)
[editovat] PÅ™Ãprava hry
- Položte hernà plán doprostÅ™ed stolu tak, aby na nÄ›j vÅ¡ichni hráÄi dosáhli.
Hernà plán ukazuje mÄ›sto se ÄtyÅ™mi věžemi a centrálnà budovou (která jsou zároveň startovnÃmi polÃÄky pro rytÃÅ™e) a cestu, která vede z mÄ›sta do draÄà komnaty pokladů. PrvnÃch 6 polÃÄek procházà pÅ™es pole a poslednÃch 9 polÃÄek procházà pÅ™es draÄà jeskyni.
- Položte 4 karty pokladů do komnaty pokladů na obrázek rytÃÅ™e.
- Položte 5 bonusových karet drahokamů vedle hracÃho plánu tak, aby na nÄ› hráÄi dosáhli.
- Položte draÄà stopu vedle prvnÃch polÃÄek draÄà jeskynÄ›.
- Na Ätvrtém polÃÄku v draÄà jeskyni je obrázek draka. Položte draka na toto polÃÄko vedle draÄà stopy tak, že bude tvářà obrácen k vchodu do jeskynÄ›.
- Položte kostku poblÞ.
- ZamÃchejte zvlášť karty zlata a drahokamů a umÃstÄ›te je na hernà plán.
Napravo a vlevo od každého polÃÄka jeskynÄ› jsou mÃsta na karty zlata a drahokamů. Položte karty zlata a drahokamů lÃcem dolů na tato pole tak, že budete stÅ™Ãdat hromádky po 2 a 3 kartách tak, jak je ukázáno na hernÃm plánu. ObraÅ¥te hornà kartu na vÅ¡ech hromádkách. DvÄ› zbývajÃcà karty zlata a drahokamů vraÅ¥te zpÄ›t do krabice, aniž byste se na nÄ› dÃvali. Ve hÅ™e nebudou použity.
- Každý hrÃ¡Ä si vybere barvu a vezme si rytÃÅ™e v této barvÄ› tak, jak je uvedeno nÞe:
- 5 hráÄů - 4 rytÃÅ™e
- 3 nebo 4 hráÄi - 5 rytÃřů
- 2 hráÄi - 8 rytÃřů (vždy 4 ve dvou barvách).
ZbývajÃcà rytÃÅ™e dejte zpÄ›t do krabice, nebudou použiti ve hÅ™e.
TeÄ umÃstà každý hrÃ¡Ä jednoho ze svých rytÃřů na každé startovnà polÃÄko Barva startovnÃho polÃÄka nemá nic spoleÄného s barvou rytÃřů. Pokud hrajà 2 nebo 5 hráÄů, zůstane centrálnà budova volná.
- HráÄi se rozhodnou kdo zaÄne s použitÃm metody, které dávajà pÅ™ednost.
[editovat] Průběh hry
HráÄi pohybujà s rytÃÅ™i po cestÄ› z hradu až do komnaty pokladů. Když se hráÄi pohybujà po 9 polÃÄkách draÄà jeskynÄ›, mohou sbÃrat zlato a drahokamy. Když rytÃÅ™ dorazà do komnaty pokladů, může si vzÃt dalšà cenný poklad. Když se rytÃÅ™ pohybuje skrz polÃÄka jeskynÄ›, musà si dát pozor na draka. Pokud drak rytÃÅ™e chytÃ, je rytÃÅ™ ze hry venku, dokud draka neuplatà zlatem. hrÃ¡Ä s nejvÃce zlatem na konci hry je vÃtÄ›zem. ZaÄÃnajÃcà hrÃ¡Ä zaÄne a hráÄi pokraÄujà po smÄ›ru hodinových ruÄiÄek kolem stolu.
[editovat] Pohybovánà rytÃÅ™i
BÄ›hem svého kola může hrÃ¡Ä pohnout s jednÃm nebo dvÄ›ma rytÃÅ™i. Nemůže pohnout s jednÃm rytÃÅ™em dvakrát. Když hrÃ¡Ä hýbe s rytÃÅ™em, musà s nÃm pohnout pÅ™esnÄ› o tolik polÃÄek, kolik je rytÃřů na polÃÄku nebo startovnÃm polÃÄku, kde pohyb zaÄÃná. PoÄet rytÃřů na polÃÄku zahrnuje vÅ¡echny rytÃÅ™e vÅ¡ech hráÄů vÄetnÄ› rytÃÅ™e, se kterým hýbeme.
PÅ™Ãklad: Na polÃÄku, kde Äerný rytÃÅ™ zaÄÃná, jsou 3 rytÃÅ™i. ÄŒerný rytÃÅ™ se tedy pohne o 3 polÃÄka.
RytÃÅ™i se vždycky pohybujà dopÅ™edu smÄ›rem ke komnatÄ› pokladů. Nikdy se nemohou pohybovat zpátky smÄ›rem ke startovnÃm plÃÄkům. Poslednà polÃÄko pole a prvnà polÃÄko jeskynÄ› spolu sousedÃ. Pokud se rytÃÅ™ pohybuje z jednoho na druhé, je to pohyb pouze o jedno polÃÄko.
Nenà žádný limit na poÄet rytÃřů, kteřà jsou dohromady na jednom polÃÄku. A stejnÄ› tak nenà žádný limit na poÄet rytÃřů jedné barvy, kteřà sdÃlejà stejné polÃÄko.
Tip: Pokud hrÃ¡Ä pohne se svým rytÃÅ™em na polÃÄko, kde má jiné svoje rytÃÅ™e, prodloužà tak pÅ™Ãpadný pohyb svého druhého rytÃÅ™e z tohoto polÃÄka.
Komnata pokladů Za poslednÃm polÃÄkem jeskynÄ› je komnata pokladů. Vstoupenà do komnaty je pouze jeden pohyb.
Když rytÃÅ™ vstoupà do komnaty pokladů, nemusà použÃt svůj pohyb a postavà se na kterékoliv ze ÄtyÅ™ polÃÄek v komnatÄ›. Tento rytÃÅ™ je venku ze hry!
HrÃ¡Ä si vezme jednu z karet pokladu a položà ji lÃcem nahoru pÅ™ed sebe na stůl.
[editovat] Branà karet
Každé polÃÄko jeskynÄ› má vedle sebe 5 karet zlata a drahokamů. Když rytÃÅ™ skonÄà svůj pohyb na polÃÄku, které má vedle sebe alespoň jednu kartu zlata nebo drahokamů, musà si hrÃ¡Ä vzÃt jednu kartu obrácenou lÃcem nahoru vedle polÃÄka. Pokud je pod kartou, kterou jste si vzali dalšà karta, otoÄte ji lÃcem nahoru.
Pokud si hrÃ¡Ä musà vzÃt kartu, konÄà okamžitÄ› jeho kolo a ve hÅ™e pokraÄuje jeho soused nalevo.
Tip: Pokud hrÃ¡Ä může pohnout se dvÄ›ma rytÃÅ™i, ale musà skonÄit kolo, když si bere kartu, mÄ›l by pohnout nejprve s rytÃÅ™em, který svůj pohyb skonÄà na polÃÄku pole nebo na polÃÄku jeskynÄ›, vedle kterého už nejsou žádné karty.
Karty zlata Když si hrÃ¡Ä vezme kartu zlata, položà ji lÃcem dolů pÅ™ed sebe na stůl. Může ji pozdÄ›ji použÃt k podplacenà draka. Pokud ji vlastnà na konci hry, dá mu karta svoji hodnotu ve zlaťácÃch.
Karty drahokamů Když si hrÃ¡Ä vezme kartu drahokamů, položà ji lÃcem nahoru pÅ™ed sebe na stůl. Na konci hry má hodnotu 1 zlaťáku.
Drak nemůže být podplacen drahokamy.
[editovat] Bonusové karty
Bonusová karta: 4 různé drahokamy Prvnà hráÄ, který bude mÃt pÅ™ed sebou vÅ¡echny ÄtyÅ™i rozdÃlné drahokamy, obdržà okamžitÄ› bonusovou kartu 4 různých drahokamů. jakmile ji jednou dostane, už mu ji nikdo nemůže vzÃt. Na konci hry má hodnotu 4 zlaťáků.
Ostatnà ÄtyÅ™i bonusové karty se hráÄům dávajà na konci hry. Abyste takovouto kartu dostali, musÃte mÃt ze vÅ¡ech hráÄů nejvÃce drahokamů daného druhu. Na konci hry dá každá tato karta hodnotu 4 zlaťáků.
[editovat] Drak
[editovat] Pohybovánà drakem
Pokud rytÃÅ™ ukonÄà svůj pohyb na polÃÄku s drakem nebo na polÃÄku vedle draÄà stopy, musà hrÃ¡Ä pohnout s drakem. Pokud je vedle tohoto polÃÄka karta, hrÃ¡Ä si ji musà vzÃt. Hodà kostkou a posune draka o tolik polÃÄek, kolik padlo na kostce.
PÅ™Ãklad: RytÃÅ™ skonÄil svůj pohyb na polÃÄku oznaÄeném … Potom tedy hrÃ¡Ä musà pohnout s drakem.
hrÃ¡Ä vždycky posunuje draka ve smÄ›ru, ve kterém se drak dÃvá. když dosáhne polÃÄka vedle konce draÄà stopy, okamžitÄ› se otáÄà a pokraÄuje v pohybu v tomto novém smÄ›ru. vždycky se pohybuje tam a zpÄ›t podél draÄà stopy po polÃÄkách jeskynÄ›.
Když se drak otáÄà na polÃÄku sousedÃcÃm s koncem draÄà stopy, nepoužÃvá k tomu žádné body z hodu kostkou (OtoÄenà se jako pohyb nepoÄÃtá.).
[editovat] Chycenà rytÃÅ™e
Drak chytà rytÃÅ™e pouze poté, co je s nà pohnuto.
Když drak skonÄà svůj pohyb na polÃÄku bez rytÃÅ™, nic nechytÃ.
Když drak skonÄà svůj pohyb na polÃÄku s rytÃÅ™em, chytà rytÃÅ™e.
když drak skonÄà svůj pohyb na polÃÄku s vÃce rytÃÅ™i, rozhodnÄ› hráÄ, který hýbal s drakem, který rytÃÅ™ bude chycen. Ostatnà rytÃÅ™i z tohoto polÃÄka, kteřà nebyli chyceni, se mohou dál hýbat normálnÄ›. VÅ¡imnÄ›te si: Pokud drak skonÄà svůj pohyb na polÃÄku s rytÃÅ™i, kteřà patřà hráÄ, který s drakem hýbal, chytà jednoho z tÄ›chto hráÄových rytÃřů.
HráÄ, jehož rytÃÅ™ byl chycen, se musà rozhodnout, jestli draka podplatÃ, nebo ztratà rytÃÅ™e. Pokud se hrÃ¡Ä rozhodne nepodplácet draka, nebo ho podplatit nemůže (nemá ÄÃm), umÃstà svého rytÃÅ™e do draÄÃho hnÃzda v zadnà Äásti komnaty pokladů. Tento hrÃ¡Ä je venku ze hry!
VÅ¡imnÄ›te si: RytÃÅ™i, chycenà drakem a umÃstÄ›nà do hnÃzda, si neberou žádnou kartu pokladu.
[editovat] Podplácenà draka
HrÃ¡Ä může draka podplatit, aby drak nechal rytÃÅ™e na cestÄ›, mÃsto aby ho bral do svého hnÃzda. hrÃ¡Ä může drakovi dát libovolnou kartu ze svých karet zlata. Drak se nestará o to, jak hodnotnou kartu dostal. hrÃ¡Ä tuto kartu vyÅ™adà ze hry. RytÃÅ™ pak zůstane na polÃÄku, kde byl a může se normálnÄ› pohybovat v hráÄovÄ› dalÅ¡Ãm kole.
HrÃ¡Ä může draka podplatit pouze kartami zlata. HrÃ¡Ä draka nemůže podplatit kartami drahokamů, kartami pokladů ani bonusovými kartami.
[editovat] Posunovánà draÄà stopy
Potom, co se drak pohne (aÅ¥ už nÄ›koho chytil nebo ne), posune hrÃ¡Ä draÄà stopu o jedno polÃÄko smÄ›rem ke komnatÄ› pokladů. Až draÄà stopa dosáhne poslednÃho polÃÄka pÅ™ed komnatou pokladů, zůstane tam po zbytek hry a dále už se neposouvá po draÄÃm pohybu. Od teÄ se drak pohybuje sem a tam na ÄtyÅ™ech polÃÄkách jeskynÄ›, která jsou nejblÞe komnatÄ› pokladů.
VÅ¡imnÄ›te si: Může stát, že drak skonÄà svůj pohyb vedle polÃÄka na draÄà stopÄ›, které je nejdále od komnaty pokladů. Pokud k tomu dojde, drak nebude vedle draÄà stopy, až ji posuneme. Zůstane tam, dokud dalšà rytÃÅ™ neskonÄà svůj pohyb na jejÃm polÃÄku nebo na polÃÄku vedle draÄà stopy. Poté se zase pohybuje normálnÄ› zpátky smÄ›rem k polÃÄku vedle draÄà stopy.
[editovat] Konec hry
Hra konÄà okamžitÄ› poté, co:
- je vzata poslednà karta pokladů z komnaty pokladů,
nebo
- jednomu hráÄi zbude jenom jeden rytÃÅ™.
[editovat] Rozdánà bonusových karet
Dále hráÄi dostanou ÄtyÅ™i bonusové karty. HrÃ¡Ä s nejvÄ›tÅ¡Ãm poÄtem drahokamů urÄitého druhu, dostane bonusovou kartu tohoto druhu. tyto karty majà cenu 4 zlaťáků každá.
Pokud majà stejný poÄet drahokamů urÄitého druhu dva nebo vÃce hráÄů, nedostane tuto kartu nikdo. VraÅ¥te ji do krabice.
[editovat] BodovánÃ
nakonec hráÄi spoÄÃtajà své posbÃrané zlaťáky:
- Zlaté karty majà cenu od 1 do 5 zlaťák, podle hodnoty uvedené na kartě.
- Karty pokladů majà hodnotu 5 zlaťáků každá.
- Karty drahokamů majà hodnotu 1 zlaťáku každá.
- Bonusové karty majà hodnotu 4 zlaťáků každá.
HrÃ¡Ä s nejvÄ›tÅ¡Ãm poÄtem zlaťáků je vÃtÄ›z.
Pokud majà 2 nebo vÃce hráÄů stejný poÄet zlaťáků, bude vÃtÄ›zem ten, který z nich má nejvÃce karet pokladů. Pokud majà 2 nebo vÃce hráÄů stejný poÄet karet pokladů, zvÃtÄ›zà z nich ten, který má nejvÃce karet drahokamů.
[editovat] Speciálnà pravidla pro 2 hráÄe
Každý hrÃ¡Ä ve hÅ™e pro dva má rytÃÅ™e ve dvou barvách. Pohyb rytÃřů je stejný jako ve hÅ™e pro vÃce hráÄů, s jednou výjimkou: HrÃ¡Ä může v jednom kole posunovat pouze rytÃÅ™e jedné barvy.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod