Euphrat & Tigris
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | 60 až 120 minut | |||
Autor | Reiner Knizia | |||
Vydánà |
| |||
OcenÄ›nà | Deutscher Spiele Preis 1998 - 1. mÃsto; Spiel des Jahres 1998 - výbÄ›rová listina |
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hernà materiál
- 1 hracà plán
- 153 civilizaÄnÃch kartiÄek (v textu zkráceno na KARTIÄŒKA)
- 57 Äervených – chrámy
- 36 modrých – farmy
- 30 zelených – tržiště
- 30 Äerných – osady
- 8 kartiÄek katastrof
- 4 spojovacà kartiÄky
- 4 kartiÄky dynastie (1 pro každou dynastii)
- 6 monumentů (dvoubarevné stavby)
- 16 vůdců (dřevěných disků)
- 4 Äervené – kněžà (1 pro každou ze 4 dynastiÃ)
- 4 modré - farmáři (1 pro každou ze 4 dynastiÃ)
- 4 zelené - obchodnÃci (1 pro každou ze 4 dynastiÃ)
- 4 Äerné - králové (1 pro každou ze 4 dynastiÃ)
- 140 kostiÄek vÃtÄ›zných bodů
- 80 malých kostiÄek (20 v každé ze 4 barev: Äervené, modré, zelené, Äerné)
- 60 velkých kostiÄek (15 v každé ze 4 barev: Äervené, modré, zelené, Äerné)
- 10 pokladů (malé nebarvené kostiÄky)
- 4 zástěny (1 pro každou dynastii)
- 1 pytlÃk (na civilizaÄnà kartiÄky)
- 1 přehled hry
[editovat] CÃl hry
- CÃlem každého hráÄe je rozvinout svoji civilizaci ve ÄtyÅ™ech základnÃch oblastech: osady, chrámy, farmy a tržiÅ¡tÄ›. K tomu hrÃ¡Ä umisÅ¥uje svoje vůdce, vytvářà a rozÅ¡iÅ™uje královstvÃ, buduje monumenty a Å™ešà konflikty. TÃm hráÄi zÃskávajà vÃtÄ›zné body v každé z tÄ›chto ÄtyÅ™ oblastÃ. VÃtÄ›zem se stane hráÄ, který rozvine svoji civilizaci nejvyrovnanÄ›ji, bez toho, aby mÄ›la nÄ›kterou oblast slabou.
[editovat] PÅ™Ãprava hry
- PÅ™ed prvnà hrou je potÅ™eba sestavit Å¡est monumentů a to v tÄ›chto barevných kombinacÃch:
- Äervený vrÅ¡ek - Äerný základ
- Äervený vrÅ¡ek - zelený základ
- modrý vrÅ¡ek - Äerný základ
- modrý vrÅ¡ek - Äervený základ
- zelený vrÅ¡ek - Äerný základ
- zelený vršek - modrý základ.
- UmÃstÄ›te chrámovou kartiÄku na každé z deseti mÃst oznaÄených okÅ™Ãdlenou potvorou. Potom umÃstÄ›te po jednom pokladu na každý chrám. Dejte zbytek civilizaÄnÃch kartiÄek do pytlÃku.
- Každý hrÃ¡Ä si vybere jednu dynastii, která má ÄtyÅ™i vůdce. Tito ÄtyÅ™i vůdci majà stejný symbol dynastie (luÄiÅ¡tnÃk, býk, hrnÄÃÅ™ nebo lev) ve ÄtyÅ™ech barvách (Äerná – král, Äervená – knÄ›z, modrá – farmář, zelená – obchodnÃk). Každý hrÃ¡Ä si vezme jednu spojovacà kartiÄku, dvÄ› kartiÄky katastrof, kartiÄku dynastie a zástÄ›nu se symbolem své dynastie.
- Poznámka: HráÄi se rozliÅ¡ujà symbolem a ne barvou. Každý použÃvá vÅ¡echny ÄtyÅ™i barvy.
- Potom si každý hrÃ¡Ä vytáhne 6 kartiÄek z pytlÃku a umÃstà je za svou zástÄ›nu tak, že je vidà jen on. Vůdci, kartiÄky katastrof, spojovacà kartiÄka a kartiÄka dynastie se nechávajà pÅ™ed zástÄ›nou tak, že je vÅ¡ichni mohou vidÄ›t.
- Zbylé vůdce, zástÄ›ny a kartiÄky katastrof odložte zpÄ›t do krabice. KostiÄky vÃtÄ›zných bodů a monumenty položte vedle desky.
- NáhodnÄ› vyberte zaÄÃnajÃcÃho hráÄe tÃm, že zamÃcháte kartiÄky dynastià a jednu vytáhnete. Dál se hraje po smÄ›ru hodinových ruÄiÄek.
[editovat] KrálovstvÃ
V průbÄ›hu hry budete stavÄ›t, sjednocovat a niÄit královstvÃ. Jsou totiž základnÃm nástrojem v rozvoji každé civilizace.
Region je jakákoliv Äást hracà desky s jednou kartiÄkou (napÅ™. chrámem) nebo dvÄ› a vÃce propojených kartiÄek a/nebo vůdců. Na zaÄátku hry tedy máme deset samostatných, jednokartiÄkových regionů.
Poznámka: Nezapomeňte, že kartiÄky a vůdci se spoleÄnou stranou jsou oznaÄováni jako sousedÃcÃ. KartiÄky a vůdci jsou propojené, pokud jsou sousedÃcà nebo pokud jsou spojené Å™etÄ›zem sousedÃcÃch kartiÄek a vůdců. VÅ¡echny takové kartiÄky a vůdci tvořà jeden region. Region, který obsahuje alespoň jednoho vůdce, se nazývá „královstvÓ. Královstvà může obsahovat nÄ›kolik vůdců a nezáležà jestli patřà stejnému nebo různým hráÄům.
Královstvà roste, pokud jsou do nÄ›j pÅ™idávány kartiÄky a vůdci. Královstvà je možno spojit a rozdÄ›lit. Dokud jsou v královstvà vůdci různých barev, vÅ¡e je v pořádku a mÃru. Jakmile se v jednom královstvà objevà dva vůdci stejné barvy nastává konflikt.
[editovat] Průběh hry
- HráÄi táhnou po smÄ›ru hodinových ruÄiÄek.
- HráÄ, který je na tahu, může provést až dvÄ› z následujÃcÃch akcà (v libovolném poÅ™adÃ):
- pohyb vůdcem (položenÃ, pÅ™esunutà nebo staženÃ)
- položenà kartiÄky
- zahránà kartiÄky katastrofy
- výmÄ›na až 6 kartiÄek
- Může si vybrat dvě různé akce nebo jednu akci dvakrát.
Konflikty, stavba monumentů a rozdÄ›lovánà pokladů jsou vysvÄ›tleny dále. Tyto události mohou být iniciovány, když nÄ›kdo pohne vůdcem nebo položà kartiÄku. Tyto události pak vždy tvořà souÄást probÃhajÃcà akce. Nezapomeňte, že akce je ukonÄena, až když jsou dohrány souvisejÃcà události.
[editovat] Pohyb vůdcem
- Každý hrÃ¡Ä má dynastii se ÄtyÅ™mi vůdci: (Äerný) král, (Äervený) knÄ›z, (modrý) farmář a (zelený) obchodnÃk. HrÃ¡Ä smà pohybovat jen se svými vůdci.
- Vůdce je vždy položen symbolem nahoru na prázdné polÃÄko hracà desky. Vůdce může pÅ™ijÃt z vnÄ› desky nebo být pÅ™esunut z jiného polÃÄka na desce.
- NavÃc je možno vůdce stáhnout. Položenà vůdce musà splňovat následujÃcà omezenÃ:
- Vůdce musà být položen na prázdném polÃÄku.
- Vůdce může být položen pouze na pole sousedÃcà s chrámem (tzn. že chrám a vůdce majà spoleÄnou stranu). (Vůdci a bohové se vždy držà pohromadÄ›.)
- Vůdce nesmà být položen na polÃÄko s Å™ekou.
- Vůdce nesmà být položen tak, že spojà dvÄ› královstvÃ.
- V nÄ›kterých situacÃch jsou kartiÄky odstraňovány z desky nebo otáÄeny lÃcem dolů. Když je poslednà chrám sousedÃcà s vůdcem odstranÄ›n nebo otoÄen, pak je tento vůdce odstranÄ›n z desky a vracà se k hráÄi jeho dynastie.
- Za pohyb vůdcem se nepÅ™idÄ›lujà žádné vÃtÄ›zné body. Nelze ale zÃskat vÃtÄ›zné body bez vůdců na desce.
[editovat] Položenà kartiÄky
- KartiÄku můžete položit na libovolné pole hracÃho plánu, budou-li pÅ™i tom splnÄ›ny následujÃcà podmÃnky:
- KartiÄka musà být položena na prázdné polÃÄko.
- Modré kartiÄky (farmy) mohou být položeny pouze na polÃÄka s Å™ekou.
- KartiÄky žádné jiné barvy nenà možné položit na polÃÄka s Å™ekou.
- KartiÄku nenà možné položit tak, že spojà vÃce než dvÄ› královstvÃ.
- Jednou umÃstÄ›nou kartiÄku již nelze pozdÄ›ji pÅ™emÃstit.
- Nenà nutné, aby novÄ› položená kartiÄka sousedila s jinou.
- Ve vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů zÃská nÄ›který hrÃ¡Ä položenÃm kartiÄky vÃtÄ›zné body. VÃtÄ›zné body majà vždy stejnou barvu jako právÄ› položená kartiÄka.
Použità spojovacà kartiÄky: Pokud spojÃte královstvÃ, položte spojovacà kartiÄku na civilizaÄnà kartiÄku, kterou jste vytvoÅ™ili spojenÃ. Nedostáváte žádné vÃtÄ›zné body za položenà kartiÄky propojujÃcà královstvÃ. V jedné chvÃli může být ve hÅ™e jen jedna spojovacà kartiÄka.
Nezapomeňte, že nepokládáte spojovacà kartiÄku, když propojÃte regiony nebo když propojÃte královstvà a region(y).
[editovat] RozdÄ›lenà vÃtÄ›zných bodů
- VÃtÄ›zné body za položenà kartiÄky jsou udÄ›leny
- pokud je kartiÄka položena do královstvà a toto královstvà obsahuje vůdce stejné barvy jako kartiÄka - jeden vÃtÄ›zný bod dostane majitel tohoto vůdce.
- pokud nenà vůdce stejné barvy jako kartiÄka, ale v královstvà je král (tzn. Äerný vůdce) - jeden vÃtÄ›zný bod dostane majitel krále.
- Žádné vÃtÄ›zné body nejsou udÄ›leny pokud
- kartiÄka nenà položena do královstvÃ.
- v královstvà nenà král ani vůdce stejné barvy jako kartiÄka, který by obdržel vÃtÄ›zné body
- kartiÄka je položena tak, že spojuje dvÄ› královstvà a to i v pÅ™ÃpadÄ›, že nedojde k žádnému konfliktu.
- VÃtÄ›zné body jsou rozdÄ›leny hned po položenà kartiÄky. HráÄi si je schovávajà za zástÄ›nu.Malé kostky majà hodnotu jeden vÃtÄ›zný bod; velké kostky pÄ›t bodů.
[editovat] Zahránà kartiÄky katastrofy
Na zaÄátku hry dostane každý hrÃ¡Ä dvÄ› kartiÄky katastrofy. PoužÃvajà se k trvalému obsazenà a zruÅ¡enà polÃÄek na desce. Zahraná kartiÄka katastrofy zůstává na desce až do konce hry. Vytvářà tak polÃÄko „spálené země“, které již nelze znovu použÃt.
KartiÄku katastrofy je možno zahrát na prázdné polÃÄko nebo na již položenou kartiÄku (která je pak odstranÄ›na ze hry). Jsou pouze následujÃcà omezenÃ:
- KartiÄku katastrofy nelze hrát na kartiÄku s pokladem nebo monumentem.
- KartiÄku katastrofy nelze hrát na vůdce.
KartiÄka katastrofy pÅ™eruÅ¡uje spojenà mezi vůdci nebo kartiÄkami. Takto může kartiÄka katastrofy způsobit rozpad královstvà na dvÄ› nebo vÃce ÄástÃ. Pokud kartiÄka katastrofy zniÄà poslednà chrám sousedÃcà s nÄ›kterým vůdcem, je tento vůdce okamžitÄ› odstranÄ›n z desky a vrácen hráÄi.
[editovat] VýmÄ›na až 6 kartiÄek
- HrÃ¡Ä odložà lÃcem dolů jakékoliv množstvà kartiÄek zpoza své zástÄ›ny. Potom si doberete stejné množstvà kartiÄek z pytlÃku. Odložené kartiÄky jsou vyÅ™azeny ze hry.
- Pokud použijete výmÄ›nu kartiÄek jako svoji prvnà akci, můžete nové kartiÄky využÃt k provedenà druhé akce.
[editovat] Konec tahu
- Tah hráÄe konÄà provedenÃm dvou akcÃ.
- Pokud je nÄ›který z jeho vůdců spojen s monumentem, můžete zÃskat jeÅ¡tÄ› dodateÄné vÃtÄ›zné body (viz Monumenty).
- Nakonec si hrÃ¡Ä dobere z pytlÃku kartiÄky. Každý tah tedy konÄÃte se Å¡esti kartiÄkami.
- Jestliže má nÄ›který z ostatnÃch hráÄů ménÄ› než 6 kartiÄek (viz Konflikty), pak si je také doplňuje.
- Poté je na tahu dalšà hráÄ.
[editovat] Konflikty
Konflikty mohou nastat, když nÄ›kdo pohne vůdcem nebo položà kartiÄku.
Ke konfliktu dojde, kdykoliv jsou dva vůdci stejné barvy (napÅ™. dva farmáři nebo dva králové) v jednom královstvÃ. To se může stát ve dvou pÅ™Ãpadech, takže jsou dva typy konfliktu:
- VnitÅ™nà konflikt – nastane, pokud je umÃstÄ›n vůdce do královstvÃ, kde už je vůdce stejné barvy.
- VnÄ›jšà konflikt – nastane, pokud jsou dvÄ› královstvà spojena novou kartiÄkou a nové vÄ›tšà královstvà obsahuje vůdce stejné barvy.
Nezapomeňte že:
- UmÃstÄ›nà vůdce může způsobit pouze vnitÅ™nà konflikty.
- VnitÅ™nà konflikt může pÅ™inést jeden (a pouze jeden) Äervený vÃtÄ›zný bod (viz nÞe).
- Položenà kartiÄky může způsobit pouze vnÄ›jšà konflikty.
- VnÄ›jšà konflikt může pÅ™inést jeden nebo vÃce vÃtÄ›zných bodů v barvÄ› v které se bojuje (ale bojovat může nÄ›kolik barev, jedna po druhé). (viz VnÄ›jšà konflikty)
V obou pÅ™Ãpadech vůdci nemohou být staženi, aby se vyhnuli konfliktu. Konflikt je vyÅ™eÅ¡en použitÃm kartiÄek na desce a dodatkových kartiÄek zahraných zpoza zástÄ›ny (viz nÞe). Akci nenà možné ukonÄit pÅ™ed vyÅ™eÅ¡enÃm konfliktu. Po vyÅ™eÅ¡enà vÅ¡ech konfliktů obsahuje královstvà pouze vůdce různých barev.
Konflikty jsou řešeny následovně ...
[editovat] Vnitřnà konflikty
VnitÅ™nà konflikt nastane, pokud je vůdce umÃstÄ›n do královstvÃ, kde už je vůdce stejné barvy. VnitÅ™nà konflikt se podobá vzpouÅ™e nebo povstánÃ.
U vnitÅ™nÃho konfliktu je hrÃ¡Ä pokládajÃcà vůdce útoÄnÃkem. Majitel vůdce stejné barvy dÅ™Ãve položeného v tomto královstvà je obránce. Jak útoÄnÃk tak obránce zÃskávajà svou sÃlu z chrámů.
Vnitřnà konflikt se řešà následovně:
- SpoÄtÄ›te chrámy sousedÃcà s vůdci – Jak útoÄnÃk tak obránce seÄtou poÄet chrámů, které sousedà s jejich bojujÃcÃmi vůdci, kteřà jsou v konfliktu. SousedÃ-li nÄ›který chrám s obÄ›ma vůdci, zapoÄÃtávajà si ho oba. (Bohové jsou vrtkavÃ.)
- HráÄi vyložà chrámy z ruky – NejdÅ™Ãve útoÄnÃk a potom obránce může dodat libovolné množstvà chrámů zpoza zástÄ›ny tak, že je vyložà lÃcem nahoru vedle desky. Každý hrÃ¡Ä může dodat chrámy pouze jednou.
VÃtÄ›zem konfliktu je hrÃ¡Ä s vyššÃm souÄtem chrámů. V pÅ™ÃpadÄ› rovnosti vÃtÄ›zà obránce.
PÅ™Ãklad 1 (str. 9): ÚtoÄnÃk má 3 chrámy sousedÃcà s jeho vůdcem a obránce 2. ÚtoÄnÃk dodá 2 dalšà chrámy, obránce 3. SouÄet obou hráÄů je tak 5 chrámů. Je to remÃza a proto vÃtÄ›zà obránce.
Důsledky vnitÅ™nÃho konfliktu jsou následujÃcÃ:
- Poražený musà stáhnout svého vůdce z desky.
- VÃtÄ›z zÃská jeden Äervený vÃtÄ›zný bod. (Konflikt byl bojován pomocà chrámů.)
- VÅ¡echny chrámy dodané zpoza zástÄ›n jsou odstranÄ›ny lÃcem dolů a jsou vyÅ™azeny ze hry.
PÅ™Ãklad 1 - pokraÄovánà (str. 9): VÃtÄ›z dostane jeden vÃtÄ›zný bod. Vůdce poraženého se mu vracÃ. PÄ›t chrámů, které oba hráÄi dodali do souboje, je vyÅ™azeno ze hry.
[editovat] Vnějšà konflikty
VnÄ›jšà konflikt nastane, když jsou dvÄ› královstvà spojena a v novém vÄ›tÅ¡Ãm královstvà jsou vůdcové stejné barvy.
Nezapomeň: DvÄ› královstvà mohou být spojena položenÃm kartiÄky, ale nikdy nemohou být spojena položenÃm vůdce. Nenà možné spojit jednou kartiÄkou tÅ™i a vÃce královstvÃ. Jak již bylo Å™eÄeno dÅ™Ãve, žádné vÃtÄ›zné body se nezÃskávajà za položenà kartiÄky, která spojuje dvÄ› královstvÃ. MÃsto toho je tato kartiÄka zakryta spojovacà kartiÄkou. Je vytvoÅ™eno nové, vÄ›tšà královstvÃ.
Jestliže v novém, spojeném královstvà nejsou dva vůdcové stejné barvy, pak je spojovacà kartiÄka sejmuta a akce je skonÄena bez vzniku konfliktu. Pokud ale jsou ve spojeném královstvà dva vůdcové stejné barvy, pak vypuká vnÄ›jšà konflikt. VÅ¡echny konflikty mezi dvÄ›ma vůdci se stejnou barvou jsou Å™eÅ¡eny jednotlivÄ›. Pokud nastanou vnÄ›jšà konflikty mezi vůdci ve vÃce barvách, rozhodne aktivnà hráÄ, který konflikt bude Å™eÅ¡en jako prvnÃ.
Vnějšà konflikt se řešà následovně:
- RozhodnÄ›te, kdo je útoÄnÃk – Pokud se aktivnà hrÃ¡Ä rozhodne Å™eÅ¡it konflikt, který se týká jednoho z jeho vůdců, pak se stává útoÄnÃkem. Jinak se útoÄnÃkem stává dalšà hrÃ¡Ä (po smÄ›ru hodinových ruÄiÄek), jehož vůdce se úÄastnà konfliktu. Druhý hrÃ¡Ä zapojený do konfliktu je obránce.
- SpoÄÃtejte podporu – Jak útoÄnÃk tak obránce zÃskávajà svou sÃlu ze svých „stoupenců“ (kartiÄek stejné barvy). SpoÄtÄ›te poÄet vÅ¡ech kartiÄek se stejnou barvou jako vůdce v jeho „původnÃm královstvÃ.“ Tyto kartiÄky nemusà sousedit s vůdcem. Musà být jen v té Äásti královstvÃ, která je na „jeho straně“ spojovacà kartiÄky.
- HráÄi vyložà kartiÄky z ruky – NejdÅ™Ãve útoÄnÃk a potom obránce může zvýšit poÄet stoupenců tÃm, že do konfliktu pÅ™idá libovolné množstvà dalÅ¡Ãch kartiÄek dané barvy zpoza zástÄ›ny a položà je lÃcem nahoru vedle desky. Každý hrÃ¡Ä smà pÅ™idat kartiÄky jenom jednou.
VÃtÄ›zem konfliktu je hrÃ¡Ä s vyššÃm souÄtem stoupenců. V pÅ™ÃpadÄ› rovnosti vÃtÄ›zà obránce.
- PÅ™Ãklad 2 (str. 10): Vznikly dva vnÄ›jšà konflikty: mezi obchodnÃky a mezi králi. HráÄ, který spojil obÄ› královstvÃ, se rozhodl, že obchodnÃci budou jako prvnÃ. PÅ™edpokládejme, že Lev je útoÄnÃk, poÄÃtá svého jednoho stoupence (tedy tržiÅ¡tÄ›) ve svém královstvà a pÅ™idává 4 dalšà tržiÅ¡tÄ›. Obránce má 2 stoupence ve svém královstvà a pÅ™idává jedno tržiÅ¡tÄ› navÃc, i když tÃm nemůže výsledek ovlivnit. (VyužÃvá tuto možnost, aby se zbavil nechtÄ›né kartiÄky.) ÚtoÄnÃk má celkem 5 stoupenců, obránce 3. Vyhrává útoÄnÃk.
Důsledky vnÄ›jÅ¡Ãho konfliktu jsou následujÃcÃ:
- Poražený musà stáhnout svého vůdce a odstranit vÅ¡echny stoupence z původnÃho královstvÃ.
- VÃtÄ›z dostane jeden vÃtÄ›zný bod (v odpovÃdajÃcà barvÄ›) za staženého vůdce a každého stoupence poraženého, který byl stažen z desky. Dalšà stoupenci, kteřà byli do pÅ™idánà zpoza zástÄ›ny, se do vÃtÄ›zných bodů nepoÄÃtajÃ.
- Vůdce poraženého hráÄe se mu vracÃ.
- Stoupenci poraženého a dalšà stoupenci pÅ™idanà obÄ›ma hráÄi jsou odstranÄ›ni lÃcem dolů a jsou vyÅ™azeni ze hry.
- Pokud konflikt vyvolali kněžÃ, pak nastává výjimka: chrámy (tedy stoupenci), na kterých je poklad nebo s nimiž sousedà jiný vůdce, nejsou odstraňovány. VÃtÄ›zné body se pÅ™idÄ›lujà pouze za poraženého knÄ›ze a chrámy skuteÄnÄ› odstranÄ›né z desky.
Když je kartiÄka odstranÄ›na z desky, pak to může způsobit rozdÄ›lenà královstvà na dvÄ› nebo vÃce ÄástÃ. Jako důsledek, vůdcové původnÄ› vystaveni vnÄ›jÅ¡Ãmu konfliktu se mohou ocitnout zase v různých královstvÃch. Pak již nejsou v konfliktu. Pokud jsou ale stále vůdcové stejné barvy v jednom královstvÃ, vnÄ›jšà konflikt pokraÄuje a aktivnà hrÃ¡Ä rozhodne, který konflikt bude Å™eÅ¡ený jako dalÅ¡Ã. (Aktivnà hrÃ¡Ä může ovlivnit bÄ›h událostà tÃm, jaké poÅ™adà řeÅ¡enà konfliktů vybere.)
Potom co jsou vÅ¡echny vnÄ›jšà konflikty vyÅ™eÅ¡eny, aktivnà hrÃ¡Ä si vezme zpÄ›t svoji spojovacà kartiÄku.
PÅ™Ãklad 2 – pokraÄovánà (str. 11): Poražený si bere zpÄ›t svého vůdce a odstraňuje oba své stoupence z desky. VÃtÄ›z zÃskává 3 zelené vÃtÄ›zné body. VÅ¡ech 5 pÅ™idaných kartiÄek spolu se 2 stoupenci poraženého je vyÅ™azeno ze hry.
Na konci tohoto vnÄ›jÅ¡Ãho konfliktu je královstvà rozdÄ›leno na dvÄ› Äásti. Druhému vnÄ›jÅ¡Ãmu konfliktu mezi králi jsme se, v tomto pÅ™ÃpadÄ›, vyhnuli. Spojovacà kartiÄka je stažena z desky. Akce je ukonÄena.
Na konci tahu aktivnÃho hráÄe, si vÅ¡ichni hráÄi, kteřà pÅ™idali kartiÄky do konfliktu zpoza zástÄ›n, také doplnà svoje kartiÄky z pytlÃku zpÄ›t do poÄtu 6.
Shrnutà konfliktů: Pokud položÃte vůdce do královstvÃ, kde již je vůdce stejné barvy, nastává vnitÅ™nà konflikt a o výsledku (vnitÅ™nÃho) konfliktu rozhoduje poÄet chrámů sousedÃcÃch s vůdci. Pokud jsou spojena dvÄ› královstvà tak, že nové, vÄ›tšà královstvà obsahuje vůdce stejné barvy, následuje vnÄ›jšà konflikt a „původnÓ stoupenci zapojených vůdců rozhodujà o vÃtÄ›zstvà ve (vnÄ›jÅ¡Ãm) konfliktu. (Na vnitÅ™nà stranÄ› zástÄ›n jsou zobrazeny scénáře obou konfliktů.)
[editovat] Monumenty
- Pokud hrÃ¡Ä položà kartiÄku tak, že vytvořà Ätverec ze ÄtyÅ™ stejných kartiÄek, pak může otoÄit tyto ÄtyÅ™i kartiÄky lÃcem dolů a umÃstit na nÄ› monument. Jedna barva monumentu musà odpovÃdat barvÄ› otoÄených kartiÄek. Pokud tato barva již nenà k dispozici, pak nenà možné monument postavit, a nenà ani možné otoÄit kartiÄky lÃcem dolů.
- Pokud po položenà kartiÄky nastane vnÄ›jšà konflikt, pak musà být nejdÅ™Ãve vyÅ™eÅ¡en konflikt. Jestliže Ätverec po vyÅ™eÅ¡enà konfliktu stále existuje, pak může hrÃ¡Ä postavit monument.
- Jestliže hráÄ, který dokonÄil Ätverec nepostavà monument jako souÄást právÄ› probÃhajÃcà akce nelze již pozdÄ›ji na tomto Ätverci postavit monument a kartiÄky zůstanou otoÄené lÃcem navrch.
- ÄŒtyÅ™i kartiÄky otoÄené lÃcem dolů se stále poÄÃtajà jako souÄást regionů a královstvÃ, spojujà kartiÄky a vůdce. NepoÄÃtajà se ale už za žádným jiným úÄelem (napÅ™. jako stoupenci v konfliktu).
- Postavený monument již nelze zbořit.
- Pokud jsou otoÄeny ÄtyÅ™i chrámy lÃcem dolů a je postaven monument, pak platà následujÃcÃ:
- Pokud je na jednom z chrámů umÃstÄ›n poklad, pak zůstává na otoÄené kartiÄce.
- Pokud nÄ›který vůdce již nesousedà s žádným chrámem, pak je tento vůdce odstranÄ›n z desky a vrácen hráÄi.
- Monumenty pravidelnÄ› pÅ™inášejà vÃtÄ›zné body. Na konci svého tahu hrÃ¡Ä zjistÃ, zda jeden Äi vÃce jeho vůdců se nacházà ve stejném královstvà jako monument stejné barvy. Pro každého takového vůdce a každý pÅ™ÃsluÅ¡ný monument, zÃskává hrÃ¡Ä jeden vÃtÄ›zný bod v pÅ™ÃsluÅ¡né barvÄ›. Protože každý monument má dvÄ› barvy, může pÅ™inést vÃtÄ›zné body dvÄ›ma vůdcům.
- Král může dostat vÃtÄ›zný bod, pouze pokud je propojen s Äerným monumentem (položenà kartiÄky může pÅ™inést králi vÃtÄ›zný bod i v jiné barvÄ›, toto ovÅ¡em neplatà pro monumenty).
[editovat] Rozdělovánà pokladů
RozdÄ›lovánà pokladů může být zahájeno, když nÄ›kdo položà vůdce nebo kartiÄku.
Na zaÄátku hry je deset pokladů (nenamalované kostiÄky) rozmÃstÄ›no na prvnÃch deset chrámů na desce. Poklady se rozdÄ›lujà následujÃcÃm způsobem:
- Jestliže královstvà obsahuje na konci hráÄovi akce vÃce než jeden poklad, potom majitel obchodnÃka v tomto královstvà dostane vÅ¡echny poklady kromÄ› jednoho. Může si vybrat, které si vezme. Pokud je to ale možné, musà vzÃt poklady umÃstÄ›né v rozÃch hracà desky.
- Pokud v královstvà nenà obchodnÃk, pak tam poklady zůstávajà dokud se tam neobjevÃ.
PÅ™Ãklad 4 (str. 13): Lev položil modrou kartiÄku. Nejprve Býk zÃská jeden modrý vÃtÄ›zný bod. Potom Lev zÃská hodnà poklad, protože mu patřà obchodnÃk v tomto královstvÃ. Musà si vybrat hornà poklad, protože je to jeden z rohových pokladů.
Každý poklad sloužà jako jeden „duhový“ vÃtÄ›zný bod. Na konci hry si můžete vÅ¡echny poklady zaÅ™adit do libovolné barvy podle svého výbÄ›ru. A to i jednotlivÄ› (viz PÅ™Ãklad 5).
[editovat] Konec hry a vÃtÄ›z
Hra konÄÃ, pokud na konci hráÄova tahu zbývá na desce pouze jeden nebo dva poklady. Hra také konÄÃ, pokud jsou v pytlÃku vyÄerpány vÅ¡echny kartiÄky a hrÃ¡Ä nenà schopen si doplnit zásobu do Å¡esti. To se může stát okamžitÄ›, když se snažà vymÄ›nit kartiÄky nebo pÅ™i doplňovánà kartiÄek na konci tahu.
V tomto okamžiku hráÄi odkrývajà své zástÄ›ny. HráÄi porovnajà poÄet vÃtÄ›zných bodů ve svých nejslabÅ¡Ãch oblastech. Každý hrÃ¡Ä má možnost libovolnÄ› pÅ™emÃstit poklady do jakékoliv oblasti/Ã. HráÄ, jehož nejslabšà oblast je v porovnánà s ostatnÃmi hráÄi nejpoÄetnÄ›jÅ¡Ã, se stává vÃtÄ›zem. V pÅ™ÃpadÄ› rovnosti, si zúÄastnÄ›nà hráÄi porovnajà své druhé nejslabšà oblasti, atd ...
Zdá se vám to složité? To se jen zdá, jak uvidÃte na následujÃcÃm pÅ™Ãkladu: PÅ™Ãklad 5 (str. 14): VÃtÄ›zà dynastie HrnÄÃÅ™e! HrnÄÃÅ™ úspěšnÄ› rozmÃstil své tÅ™i poklady tak, že ve své neslabšà oblasti má 11 vÃtÄ›zných bodů. Lev je druhý. UmÃstil své tÅ™i poklady do farem, aby tak zÃskal 10 vÃtÄ›zných bodů, což je stejné skóre jako má v chrámech. Býk také zÃskal 10 vÃtÄ›zných bodů v osadách a stejnÄ› tak v chrámech. Ale jeho tÅ™età nejslabšà oblast – farmy – majà 11 vÃtÄ›zných bodů, zatÃmco Lev zÃskal 12 v osadách. Tak je Býk tÅ™etÃ. LuÄiÅ¡tnÃk zanedbal chrámy. Jeho 6 vÃtÄ›zných bodů spolu se 3 poklady jsou nedostaÄujÃcÃ. Ani jeho 22 vÃtÄ›zných bodů v osadách ho neochránà od prohry.
[editovat] Anglická varianta
Aby byla omezena možnost zbavit se kartiÄek bÄ›hem konfliktu, pÅ™estože to nemá vliv na jeho výsledek, můžete použÃt tuto variantu: ÚtoÄnÃk má možnost pÅ™idat dalšà chrámy nebo stoupence, pouze pokud tÃm pÅ™evýšà souÄasnou sÃlu obránce. Pokud nemá možnost vyhrát konflikt, nemůže pÅ™idat žádné dalšà kartiÄky. ObdobnÄ› obránce může pÅ™idat dalšà chrámy nebo stoupence tak, aby zvÃtÄ›zil v konfliktu dosaženÃm rovnosti (remÃzy). Ani vÃc, ani ménÄ›!
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod