Goa
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 12 | |||
Délka hry | 90-120 minut | |||
Autor | Rüdiger Dorn | |||
Vydánà |
| |||
OcenÄ›nà | Deutscher Spiele Preis 2004 - 3.mÃsto |
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Goa – plavby k ostrovům koÅ™enÃ
V roce 1498 dosáhla portugalská expedice, kterou vedl Vasco da Gama, Kalkaty v Indii. To bylo poprvé, kdy loÄ z Evropy obeplula Afriku a dostala se do Indie. MÃstnà panovnÃk udÄ›lil pak Portugalcům povolenà zakládat skladiÅ¡tÄ› a zpracovatelské podniky pro obchod s koÅ™enÃm. V té dobÄ› byl obchod s koÅ™enÃm kontrolován arabskými obchodnÃky a pozice Portugalců byla velmi složitá, protože nebyli schopni nabÃdnout tak atraktivnà zbožà jako Arabové. Portugalci se tuto situaci rozhodli vyÅ™eÅ¡it silou a pod vedenÃm generála Albuquerque zaútoÄili na Araby. Útoky byly úspěšné a pozice Portugalců v obchodÄ› s koÅ™enÃm byla významnÄ› posÃlena. V roce 1510 dobyli Portugalci mÄ›sto Goa, zámožné ostrovnà mÄ›sto s dobÅ™e pÅ™Ãstupným pÅ™Ãstavem. Tam pak mÄ›la základnu portugalská flotila. PostupnÄ› bylo dobyto i nÄ›kolik dalÅ¡Ãch důležitých mÄ›st, jako napÅ™Ãklad Diu. Brzy mÄ›li Portugalci na pobÅ™ežà Indie nÄ›kolik malých, ale silných základen. Jejich pozice ale stále nebyla pÅ™ÃliÅ¡ silná. Byli pouze malou skupinou a nÄ›kteřà si navzájem konkurovali. MÃstnà muslimÅ¡tà vládcové byli navÃc v té dobÄ› velmi silnÃ. Ze západnÃho pobÅ™ežà zaÄali pak Portugalci postupnÄ› v letech 1511–1513 rozÅ¡iÅ™ovat své zájmy do oblasti Melaka. Tak zÃskali kontrolu nad stejnojmennými úžinami, kterými projÞdÄ›ly vÅ¡echny obchodnà lodÄ› na trasách mezi Indià a Dálným východem. Nakonec dospÄ›li až k Ostrovům koÅ™enà (Moluky), kde podepsali s mÃstnÃm sultánem smlouvu, která jim povolovala stavÄ›t skladiÅ¡tÄ› a také zajišťovala monopol na obchod s hÅ™ebÃÄkem.
HráÄi ve hÅ™e pÅ™edstavujà portugalské obchodnÃky, kteřà řÃdà obchod s koÅ™enÃm na trase Moluky – Melaka – Goa – Lisabon. Každý hrÃ¡Ä musà rozvÃjet své možnosti stavby lodÃ, skliznÄ›, výbÄ›ru danÃ, expedic a využÃt kolonisty pro založenà kolonià tak, aby na konci hry dosáhl nejvyššÃho poÄtu vÃtÄ›zných bodů.
[editovat] Hernà materiál
55 hernÃch žetonů, (27 na rubu oznaÄených ÄervenÄ› „A“, 27 na rubu oznaÄených modÅ™e „B“ a jedna vlajka).
18 žetonů koloniÃ. (5 Quilon, 4 Cochin, 5 Madras, 4 Calicut)
18 karet kolonistů (hodnoty 1 a 3, kdykoli možné rozměnit)
17 karet lodà (hodnoty 1 a 3, kdykoli možné rozměnit)
10 karet „akce navÃc“ (symbol A)
45 karet dukátů (penÃze, hodnoty 1, 2, 5, 10)
30 karet expedic (fialový rub se symbolem sextantu)
4 tabulky skladišť (ve ÄtyÅ™ech barvách)
4 tabulky rozvoje (ve ÄtyÅ™ech barvách)
20 dražebnÃch znaÄek (koleÄka ve ÄtyÅ™ech barvách, hodnoty 1–5)
20 znaÄek rozvoje (Å¡edé kostky)
50 pytlů koÅ™enà (v textu pouze koÅ™enÃ, v pÄ›ti barvách):
- bÃlá – zázvor (Ingwer),
- zelená – pepř (Pfeffer),
- hnědá – skořice (Zimt),
- Äervená – muÅ¡kátový oÅ™ech (Muskat),
- Äerná – hÅ™ebÃÄek (Nelken).
1 hernà plán.
CÃl hry: ZvÃtÄ›zà hrÃ¡Ä s nejvyššÃm poÄtem vÃtÄ›zných bodů. HráÄi obdržà vÃtÄ›zné body až na konci hry za postup na tabulce rozvoje, za kolonie, za zvláštnà žetony, za nejvÃce penÄ›z na konci hry a za karty expedic, které na konci hry majà v ruce.
[editovat] PÅ™Ãprava hry
DoprostÅ™ed stolu umÃstÄ›te hernà plán. Hernà žetony roztÅ™iÄte podle rubu do dvou hromádek na „A“ a „B“. 27 Žetonů „A“ zamÃchejte a náhodnÄ› rozložte lÃcem nahoru na urÄená mÃsta uprostÅ™ed hernÃho plánu. Dva žetony, které zbývajÃ, se v této hÅ™e nepoužijÃ, vraÅ¥te je na mÃsto oznaÄené na hernÃm plánu „A“, žetony „B“ umÃstÄ›te vedle na „B“. Karty lodÃ, kolonistů, penÄ›z a „akce navÃc“ položte na pÅ™ÃsluÅ¡ná mÃsta na hernÃm plánu. Žetony kolonià rozdÄ›lte na ÄtyÅ™i druhy a položte na pÅ™ÃsluÅ¡ná mÃsta na hernÃm plánu. Karty expedic zamÃchejte a rubem nahoru také položte na urÄené mÃsto. Pytle koÅ™enà umÃstÄ›te vedle hernÃho plánu, budou tvoÅ™it spoleÄnou zásobu. Každý hrÃ¡Ä si vybere jednu z barev a v pÅ™ÃsluÅ¡né barvÄ› si vezme tabulku skladiÅ¡tÄ›, tabulku rozvoje a dražebnà znaÄky. (Ve ÄtyÅ™ech hráÄÃch se použijà vÅ¡echny, ve tÅ™ech hráÄÃch pouze ÄÃsla 1–4, ve dvou hráÄÃch pouze 1–3) Každý hrÃ¡Ä umÃstà 5 Å¡edých znaÄek rozvoje do hornÃho řádku vÅ¡ech pÄ›ti sloupců na své tabulce rozvoje. Každý hrÃ¡Ä dostane 4 lodÄ› a 2 kolonisty. Nejmladšà hrÃ¡Ä otoÄà hornà kartu z balÃÄku karet expedic a ostatnà jej následujà ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek. Kdo prvnà otoÄà kartu, která má v pravém spodnÃm rohu symbol tygra, bude zaÄÃnajÃcÃm hráÄem. OtoÄené karty expedic zůstanou odloženy v mÃstÄ› urÄeném na hernÃm plánu pro jejich odkládánà (úplnÄ› vpravo dole). ZaÄÃnajÃcà hrÃ¡Ä dostane žeton vlajky a 7 dukátů. Ostatnà hráÄi dostanou 10 dukátů. PenÃze by hráÄi bÄ›hem hry mÄ›li držet skryté pÅ™ed ostatnÃmi. Nejstaršà hrÃ¡Ä bude ve hÅ™e bankéřem.
[editovat] Průběh hry
Hra je rozdÄ›lená do dvou fázà - „A“ a „B“. Každá z tÄ›chto fázà se skládá ze ÄtyÅ™ kol. Když skonÄà prvnà fáze, zbývajÃcà žetony „A“ budou odloženy a na mÃsta na hernÃm plánu se náhodnÄ› rozložà žetony „B“. Po skonÄenà druhé Äásti hra skonÄà a budou udÄ›leny vÃtÄ›zné body.
Každé kolo se skládá ze třà fázÃ:
- 1. UmÃstÄ›nà dražebnÃch znaÄek.
- 2. Dražba hernÃch žetonů.
- 3. Fáze akcÃ.
[editovat] 1. UmÃstÄ›nà dražebnÃch znaÄek
ZaÄÃná hráÄ, který má vlajku (majitel vlajky). UmÃstà vlajku na okraj hernÃho plánu nebo na prázdné pole a na vlajku položà svoji dražebnà znaÄku s ÄÃslem 1. S vlajkou musà hranou sousedit alespoň jeden ze zbývajÃcÃch hernÃch žetonů na hernÃm plánu. Dalšà hrÃ¡Ä ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek vybere jeden z hernÃch žetonů sousedÃcÃch hranou Äi po úhlopÅ™ÃÄce s vlajkou a umÃstà na nÄ›j svoji dražebnà znaÄku s ÄÃslem 2. Dalšà hrÃ¡Ä na Å™adÄ› pak vybere hernà žeton sousedÃcà hranou nebo úhlopÅ™ÃÄnÄ› s žetonem, na který byla umÃstÄ›na znaÄka 2, a umÃstà na nÄ›j svoji znaÄku s ÄÃslem 3. Tak se pokraÄuje až zpÄ›t ke hráÄi, který umisÅ¥oval vlajku. Ten tuto fázi ukonÄà umÃstÄ›nÃm své znaÄky s ÄÃslem 5. Majitel vlajky tedy pokládá prvnà i poslednà znaÄku (ve ÄtyÅ™ech hráÄÃch ÄÃslo 5, ve tÅ™ech ÄÃslo 4 a ve dvou ÄÃslo 3). ZnaÄky na hernÃch žetonech tak vytvořà řetÄ›z na sousedÃcÃch polÃch. Ve chvÃli, kdy nenà možné pro umÃstÄ›nà znaÄky zvolit sousedÃcà hernà žeton, může hrÃ¡Ä zvolit kterýkoli ze zbývajÃcÃch žetonů na plánu.
[editovat] 2. Dražba hernÃch žetonů
Nejprve se dražà vlajka. HrÃ¡Ä nalevo od majitele vlajky buÄ uÄinà nabÃdku, nebo se vzdá úÄasti ve dražbÄ› (napÅ™Ãklad slovem "pass"). Totéž pak postupnÄ› uÄinà vÅ¡ichni hráÄi ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek. Poslednà na Å™adÄ› je opÄ›t majitel vlajky, který má možnost uÄinit poslednà nabÃdku (probÃhá vždy pouze jedno kolo dražby). HráÄ, který uÄinil nejvyššà nabÃdku, zaplatà pÅ™ÃsluÅ¡nou sumu majiteli vlajky; pokud nejvyššà nabÃdku uÄinil majitel vlajky, zaplatà do banku. Pokud nikdo z hráÄů neuÄinà nabÃdku, majitel vlajky si vlajku ponechá zdarma. Kdokoli dostane vlajku, je novým majitelem vlajky a jeÅ¡tÄ› ihned dostane jednu kartu „akce navÃc“. Poté hráÄ, který umisÅ¥oval dražebnà znaÄku s ÄÃslem 2, prodá hernà žeton, na kterém ležà jeho dražebnà znaÄka s ÄÃslem 2 stejným způsobem, jako byla provedena dražba vlajky. Fáze konÄà ve chvÃli, kdy byly vydraženy vÅ¡echny žetony, na kterých byly umÃstÄ›ny dražebnà znaÄky (ve ÄtyÅ™ech hráÄÃch vlajka a ÄtyÅ™i hernà žetony). Své dražebnà znaÄky si hráÄi po skonÄenà fáze vezmou zpÄ›t.
[editovat] 3. Fáze akcÃ
Každý hrÃ¡Ä má tÅ™i akce. Majitel vlajky vždy zaÄÃná a provede svoji prvnà akci. Ostatnà hráÄi následujà ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek, pak provede majitel vlajky svoji druhou akci a tak dále, dokud vÅ¡ichni hráÄi neprovedou své tÅ™i akce.
HráÄi si mohou vybrat z následujÃcÃch akcÃ:
- 1. Postup na tabulce rozvoje
- 2. Stavba lodÃ
- 3. Sklizeň
- 4. VýbÄ›r DanÃ
- 5. Expedice
- 6. Založenà kolonie
Postup na tabulce rozvoje HrÃ¡Ä může posunout znaÄku rozvoje v jednom z pÄ›ti sloupců na své tabulce rozvoje o jeden řádek smÄ›rem dolů. Za posun hrÃ¡Ä platà koÅ™enÃm a lodÄ›mi. PotÅ™ebná koÅ™enà jsou vždy zobrazena mezi řádky na tabulce rozvoje. HrÃ¡Ä musà vždy zaplatit pÅ™esnÄ› tÃm druhem koÅ™enÃ, který je na tabulce zobrazen. Ke každému pytli koÅ™enà musà hrÃ¡Ä zaplatit jednu loÄ. KoÅ™enà hrÃ¡Ä platà tak, že je pÅ™emÃstà ze svých plantážà a kolonià zpÄ›t do spoleÄné zásoby. PÅ™Ãklad: Zelený hrÃ¡Ä posunuje svoji znaÄku rozvoje ve sloupci VýbÄ›ru danà ze druhého do tÅ™etÃho řádku. Za to musà zaplatit jednu skoÅ™ici, jeden pepÅ™ a dvÄ› lodÄ›. Postupy na tabulce rozvoje majà ve hÅ™e dvojà úÄel: na konci hry jsou za nÄ› udÄ›leny vÃtÄ›zné body a zároveň zvyÅ¡ujà výtěžnost ostatnÃch akcÃ.
Stavba lodà HrÃ¡Ä dostane za zásoby tolik lodÃ, kolik jich je zobrazeno na jeho tabulce rozvoje ve sloupci Stavba lodà v řádku, ve kterém je v tu chvÃli umÃstÄ›na jeho znaÄka rozvoje v tomto sloupci.
Sklizeň HrÃ¡Ä dostane za zásoby tolik koÅ™enà dle vlastnÃho výbÄ›ru, kolik jich je zobrazeno na jeho tabulce rozvoje ve sloupci Sklizeň v řádku, ve kterém je v tu chvÃli umÃstÄ›na jeho znaÄka rozvoje v tomto sloupci. Musà je ihned umÃstit na odpovÃdajÃcà pole na svých koloniÃch a plantážÃch. Pokud hrÃ¡Ä nemá dost volných mÃst, koÅ™enà navÃc se vrátà zpÄ›t do zásoby.
VýbÄ›r danà HrÃ¡Ä dostane za zásoby tolik dukátů, kolik jich je zobrazeno na jeho tabulce rozvoje ve sloupci VýbÄ›r danà v řádku, ve kterém je v tu chvÃli umÃstÄ›na jeho znaÄka rozvoje v tomto sloupci.
Expedice Na tabulce rozvoje jsou v každém řádku ve sloupci Expedice dvÄ› ÄÃsla. ÄŒÃslo vlevo znamená, kolik karet expedic hrÃ¡Ä dostane z balÃÄku karet expedic ve chvÃli, kdy zvolà akci expedice. ÄŒÃslo vpravo znamená maximálnà poÄet karet expedic, který může mÃt hrÃ¡Ä v ruce po provedenà této akce. (POZOR: tento limit se uplatnà pouze ve chvÃli po provedenà akce expedice, na jiné okamžiky ve hÅ™e se nevztahuje). Pokud by mÄ›l hrÃ¡Ä po provedenà této akce v ruce vÃce karet expedic, než Äinà tento limit, musà pÅ™ebyteÄné karty v této chvÃli zahrát (zahrát lze vždy jen jednu kartu) nebo odhodit. PÅ™Ãklad: ÄŒervený hrÃ¡Ä má v ruce 3 karty expedic a jeho znaÄka rozvoje se ve sloupci Expedice nacházà na Ätvrtém řádku. Zvolà akci expedice a dostane dvÄ› karty expedic, může vÅ¡ak v té chvÃli držet v ruce pouze 4, proto musà jednu z nich ihned zahrát nebo odhodit.
Založenà kolonie Aby hrÃ¡Ä mohl založit kolonii, musà shromáždit urÄitý poÄet kolonistů (6 pro Quilon, 8 pro Cochin, 10 pro Madras a 12 pro Calicut). HrÃ¡Ä nejdÅ™Ãve vybere kolonii, kterou chce založit; nesmà zakládat kolonii, kterou již dÅ™Ãve založil. Poté hrÃ¡Ä shromažÄuje kolonisty. K tomu sloužà tÅ™i zdroje:
- 1. PoÄet kolonistů zobrazený na jeho tabulce rozvoje ve sloupci Založenà kolonie v řádku, ve kterém je v tu chvÃli umÃstÄ›na jeho znaÄka rozvoje v tomto sloupci. (POZOR: hrÃ¡Ä nemá možnost zvolit samostatnou akci „kolonisté“, aby dostal karty kolonistů. PoÄet kolonistů zobrazený na pÅ™ÃsluÅ¡ném řádku sloupce kolonistů se hráÄi pouze pÅ™iÄte v okamžiku zakládánà kolonie).
- 2. HrÃ¡Ä otoÄà dvÄ› hornà karty expedic a pÅ™iÄte si poÄet kolonistů zobrazených v jejich levých dolnÃch rozÃch.
- 3. Pokud nenà z prvnÃch dvou zdrojů dostateÄný poÄet kolonistů, může hrÃ¡Ä použÃt karty kolonistů, které držà v ruce.
Pokud se hráÄi z tÄ›chto třà zdrojů nepodařà shromáždit poÄet kolonistů potÅ™ebný k založenà kolonie, kolonie nebude založena a hrÃ¡Ä dostane ze zásoby jednoho kolonistu. Pokud byl shromáždÄ›n dostateÄný poÄet kolonistů, hrÃ¡Ä dostane žeton kolonie a umÃstà jej na pÅ™ÃsluÅ¡né mÃsto na své tabulce skladiÅ¡tÄ›. V zásobÄ› jsou různé kolonie Quilon a Madras, hrÃ¡Ä si může vybrat libovolnou z nich. VÅ¡echny kolonie Cochin a Calicut jsou stejné. Ihned jak je kolonie umÃstÄ›na na tabulku skladiÅ¡tÄ›, naplnà ji hrÃ¡Ä pÅ™ÃsluÅ¡ným koÅ™enÃm. U Quilonu a Madrasu má hrÃ¡Ä na výbÄ›r ze dvou druhů, u Cochinu a Calicutu může hrÃ¡Ä vybrat libovolná koÅ™enÃ.
[editovat] Konec kola
Poté, co vÅ¡ichni hráÄi provedli své tÅ™i akce, kolo konÄà tÃm, že hráÄi mohou zahrát své karty „akce navÃc“ a za každou z nich provést jednu z Å¡esti možných akcÃ. Akce navÃc jsou provádÄ›ny ve stejném poÅ™adà jako běžné akce, hrajà se tedy svým způsobem kola akcà navÃc, do kterých se mohou zapojit pouze ti, kteřà majà karty „akce navÃc“. Platà pro nÄ› tato pravidla:
- - V jednom kole navÃc může hrÃ¡Ä zahrát pouze jednu kartu „akce navÃc“, a tedy provést jen jednu akci.
- - HráÄ, který svoji kartu „akce navÃc“ nezahrál, už ji v dalÅ¡Ãm kole navÃc zahrát nemůže.
- - Do dalÅ¡Ãho (normálnÃho) kola si hrÃ¡Ä může ponechat pouze jednu kartu „akce navÃc“.
Použité karty „akce navÃc“ se vracejà zpÄ›t do zásoby. Fáze konce kola skonÄà ve chvÃli, kdy žádný z hráÄů už nemůže nebo nechce použÃt žádnou kartu „akce navÃc“.
[editovat] Konec hry
Po Ätvrtém kole druhé fáze - „B“ - hra konÄÃ. SpoÄÃtajà se vÃtÄ›zné body a zvÃtÄ›zà hrÃ¡Ä s nejvÃce vÃtÄ›znými body. V pÅ™ÃpadÄ› shodného poÄtu vÃtÄ›zných bodů zvÃtÄ›zà hráÄ, který má vÃce dukátů.
VÃtÄ›zné body jsou udÄ›leny za sedm různých kategoriÃ:
Pozice znaÄek rozvoje Za každý z pÄ›ti sloupců na tabulce rozvoje obdržà hrÃ¡Ä vÃtÄ›zné body podle toho, kde se ve sloupci na konci hry nacházà znaÄka rozvoje. PoÄet bodů znaÄà ÄÃsla na levé stranÄ› tabulky rozvoje. Za znaÄku v prvnÃm řádku je nula bodů, v prvnÃm řádku jeden bod a dále tÅ™i, Å¡est a deset bodů.
PoÄet kolonià Za jednu založenou kolonii obdržà hrÃ¡Ä jeden bod, za dvÄ› kolonie tÅ™i body, za tÅ™i Å¡est a za ÄtyÅ™i deset bodů.
Karty expedicà Body hrÃ¡Ä obdržà za každou sadu karet se stejnými symboly v pravém spodnÃm rohu. Jedna karta s nÄ›kterým ze symbolů znamená jeden bod. DvÄ› karty ze stejným symbolem znamenajà tÅ™i body, tÅ™i karty pÄ›t bodů, ÄtyÅ™i karty deset bodů, pÄ›t karet patnáct bodů, za Å¡est karet se stejným symbolem obdržà hrÃ¡Ä 20?! bodů.
Dukáty HrÃ¡Ä s nejvÃce dukáty na konci hry obdržà tÅ™i body.
Plantáže Každá plantáž s ÄÃslem 1 pÅ™inese hráÄi jeden vÃtÄ›zný bod.
Žeton danÃ(Abgaben) HráÄ, který vydražà žeton danà může, kdykoli vrátit do zásoby Å¡est pytlů koÅ™enà ze svých kolonià a plantážÃ. ZÃská za to ÄtyÅ™i vÃtÄ›zné body.
Žetony misià (Mission) PÅ™inesou dva nebo tÅ™i vÃtÄ›zné body podle ÄÃsla zobrazeného na žetonu.
[editovat] Karty expedic
Každá karta expedice je rozdÄ›lená na tÅ™i ÄástÃ. Hlavnà – hornà Äást se vztahuje k jejÃmu běžnému použità bÄ›hem hry. MÃsto vlevo dole ukazuje jednoho, dva nebo tÅ™i kolonisty a uplatnà se pouze ve chvÃli, kdy hrÃ¡Ä zakládá kolonii. (OtoÄà dvÄ› hornà karty z balÃÄku, seÄte poÄet kolonistů na nich zobrazených a tyto zahrne do poÄtu kolonistů použitých pro založenà kolonie. Viz strana 6 – založenà kolonie). MÃsto vpravo dole obsahuje jeden z pÄ›ti symbolů, které na konci hry znamenajà vÃtÄ›zné body. HrÃ¡Ä se tedy musà rozhodnout, zda karty expedic použije bÄ›hem hry a nebo si je schová do konce hry, kdy mu pÅ™inesou vÃtÄ›zné body. Musà také hledÄ›t na maximálnà poÄet karet expedic, které může v danou chvÃli držet v ruce (pouze po provedenà akce expedice – viz strana 5 - Expedice). Jsou tÅ™i možnosti, jak dostat karty expedic:
- - Provedenà akce expedice.
- - Vydraženà nÄ›kterých hernÃch žetonů.
- - Prvnà hráÄ, který svoji znaÄku rozvoje posune na tabulce rozvoje v nÄ›kterém ze sloupců do pÅ™edposlednÃho řádku, zÃská jednu kartu expedice. StejnÄ› tak zÃská jednu kartu expedice ten, kdo prvnà posune svoji znaÄku rozvoje v nÄ›kterém ze sloupců do poslednÃho řádku. (Vyhodnocuje se pro vÅ¡echny hráÄe spoleÄnÄ›, za každý ze sloupců může být udÄ›lena celkem jedna karta expedice za prvnà dosaženà pÅ™edposlednÃho řádku a jedna za prvnà dosaženà řádku poslednÃho, celkem tedy maximálnÄ› 10 karet.)
Kartu expedice může hrÃ¡Ä zahrát bÄ›hem fáze akcÃ, a to vždy jen jednu kartu pÅ™ed, bÄ›hem nebo po každé z akcÃ, vÄetnÄ› akcà navÃc. Může také kdykoli libovolný poÄet karet odložit na hromádku odložených karet.
Ve hře se objevujà dva základnà typy karet expedic:
- - Karty zjednoduÅ¡ujÃcà nÄ›kterou z akcà nebo vylepÅ¡ujÃcà jejà efekt. Ty mohou být zahrány pouze ve chvÃli, kdy hrÃ¡Ä zvolil akci, ke které se vztahujÃ. Tyto jsou oznaÄeny „A“ v hornÃch rozÃch a hrajà se pÅ™ed pÅ™ÃsluÅ¡nou akcÃ.
- - Karty nezávislé na konkrétnà akci. Tyto mohou být použity kdykoli bÄ›hem hráÄova kola ve fázi akcÃ, tedy pÅ™ed, bÄ›hem nebo po libovolné akci.
Je pÄ›t různých karet vztahujÃcÃch se k akcÃm (vždy platà pouze pro jedinou akci):
- - Akce sklizeň: MÃsto koÅ™enà hrÃ¡Ä dostane libovolnou kombinaci lodÃ, kolonistů a koÅ™enà do poÄtu koÅ™enÃ, které může sklidit.
- - Akce založenà kolonie: HrÃ¡Ä si pÅ™i zakládánà kolonie otoÄà mÃsto dvou karet expedic tÅ™i karty.
- - Akce postup: HrÃ¡Ä může posunout svoji znaÄku rozvoje po zaplacenà pouze lodÄ›mi, nemusà platit žádné koÅ™enÃ.
- - Akce postup: HrÃ¡Ä může posunout svoji znaÄku rozvoje po zaplacenà pouze koÅ™enÃ, nemusà platit žádné lodÄ›.
- - Akce postup: HrÃ¡Ä může posunout svoji znaÄku rozvoje po zaplacenà urÄitého poÄtu dukátů zobrazeného na kartÄ›. Nemusà platit ani koÅ™enà ani lodÄ›.
Je pÄ›t různých karet na akcÃch nezávislých:
- - HrÃ¡Ä dostane dvÄ› lodÄ›.
- - HrÃ¡Ä dostane dva kolonisty.
- - HrÃ¡Ä dostane pÄ›t dukátů.
- - HrÃ¡Ä dostane dvoje koÅ™enà dle svého výbÄ›ru a umÃstà je na pÅ™ÃsluÅ¡ná pole na svých plantážÃch Äi koloniÃch.
- - HrÃ¡Ä může vrátit do zásoby libovolné množstvà koÅ™enà a za každé dostane tÅ™i dukáty.
POZOR: Zahránà karty expedice se nepoÄÃtá jako akce. HrÃ¡Ä provede libovolnou akci a k tomu má možnost zahrát jednu kartu expedice. Je kdykoli možné libovolný poÄet karet expedic odhodit.
Karty expedic na konci hry: HrÃ¡Ä na konci hry obdržà vÃtÄ›zné body za karty expedic, které mu na konci hry zůstanou v ruce. Tady se uplatnà symboly v pravém dolnÃm rohu karet. Na kartách se objevuje pÄ›t symbolů: tygr, ryba, palmy, lastura a soÅ¡ka. Každý ze symbolů je v balÃÄku Å¡estkrát. HrÃ¡Ä obdržà vÃtÄ›zné body za vÅ¡echny karty, ale vÃce bodů za karty se stejnými symboly (viz strana 7 – konec hry).
[editovat] Hernà žetony
- Vlajka: HráÄ, který vydražil vlajku, si ihned vezme jednu kartu „akce navÃc“ a je po dobu, kdy je majitelem vlajky, zaÄÃnajÃcÃm hráÄem.
- Plantáž: HráÄ, který ji vydražÃ, si ji umÃstà do hornà řady na své tabulce skladiÅ¡tÄ›. Plantáže majà jedno až tÅ™i mÃsta pro koÅ™enà a ta se ihned po koupenà plantáže naplnÃ. HráÄ, který už má ÄtyÅ™i plantáže a vydražà dalÅ¡Ã, musà jednu z již umÃstÄ›ných plantážà podle svého výbÄ›ru odložit spoleÄnÄ› se vÅ¡Ãm koÅ™enÃm, které se na nà v té chvÃli nacházÃ. Odložené plantáže s ÄÃslem 1 si hrÃ¡Ä uschová, protože na konci hry pÅ™inášejà vÃtÄ›zné body, i když byly odloženy.
- Misie (Mission): HrÃ¡Ä si žeton uschová do konce hry, kdy má tento hodnotu dvou nebo třà bodů.
- VýmÄ›na (Tausch): Žeton výmÄ›ny může hráÄ, který jej vydražil, bÄ›hem kterékoli ze svých následujÃcÃch fázà akcà vymÄ›nit za jiný žeton, který v té chvÃli ležà na hernÃm plánu. Je tedy možné, že žeton výmÄ›ny bude dražen nÄ›kolikrát.
NásledujÃcÃch Å¡est žetonů se ihned po vydraženà vymÄ›nà za pÅ™ÃsluÅ¡né hodnoty na nich zobrazené:
- LodÄ›: HrÃ¡Ä dostane ÄtyÅ™i lodÄ›.
- Kolonisté: HrÃ¡Ä dostane ÄtyÅ™i kolonisty.
- LodÄ›/Kolonisté: HrÃ¡Ä dostane buÄ tÅ™i lodÄ›, nebo tÅ™i kolonisty (nelze kombinovat).
- Osada (Siedlung): HrÃ¡Ä dostane jednu loÄ, jednu kartu „akce navÃc“ a jednoho kolonistu.
- Akce navÃc: HrÃ¡Ä dostane dvÄ› karty „akce navÃc“.
- Expedice: HrÃ¡Ä dostane dvÄ› nebo tÅ™i karty expedic. (POZOR: V tuto chvÃli se neuplatnà žádné omezenà poÄtu karet expedic v ruce. To se uplatnà pouze ve chvÃli, kdy hrÃ¡Ä provede akci expedice – viz strana 5 – Expedice).
NásledujÃcà žetony si hrÃ¡Ä vezme k sobÄ› a může je použÃt bÄ›hem kterékoli ze svých následujÃcÃch fázà akcÃ. ÄŒervené žetony je možné použÃt jedenkrát v každém kole, tmavÄ› modré lze použÃt pouze jedinkrát za hru a po použità se odložÃ.
NásledujÃcà žetony s Äerveným pozadÃm si hrÃ¡Ä vezme k sobÄ› a jedenkrát za kolo je může využÃt bÄ›hem kterékoli ze svých následujÃcÃch fázà akcÃ.
- LoÄ: HrÃ¡Ä si v každém kole může vzÃt ze zásoby jednu loÄ.
- Kolonista: HrÃ¡Ä si v každém kole může vzÃt ze zásoby jednoho kolonistu.
- KoÅ™enÃ: HrÃ¡Ä si v každém kole může vzÃt ze zásoby jedno koÅ™enà dle svého výbÄ›ru. Musà je ihned umÃstit na pÅ™ÃsluÅ¡né mÃsto na své plantáži nebo kolonii.
- Dukáty: HrÃ¡Ä si v každém kole může vzÃt z banku ÄtyÅ™i dukáty.
NásledujÃcÃch pÄ›t žetonů s tmavÄ› modrým pozadÃm může být použito pouze jedinkrát za hru. Po použità jsou odloženy.
- Å pionáž (Spionage): Když hrÃ¡Ä provádà akci stavba lodÃ, sklizeň, výbÄ›r danà a nebo založenà kolonie (nikoli akci expedice), může ji provést tak, jako by jeho znaÄka rozvoje v pÅ™ÃsluÅ¡ném sloupci byla tak daleko, jako je u nÄ›kterého z ostatnÃch hráÄů
PÅ™Ãklad: Žlutý hrÃ¡Ä použije žeton Å¡pionáže pÅ™i akci výbÄ›r danÃ. Jeho znaÄka rozvoje ve sloupci VýbÄ›r danà je ve druhém řádku. Modrý hrÃ¡Ä má vÅ¡ak na své tabulce rozvoje ve sloupci VýbÄ›r danà svoji znaÄku na Ätvrtém řádku. Žlutý toho využije a vezme si z banku deset dukátů mÃsto Å¡esti, které by bral normálnÄ›.
- KoÅ™enà navÃc (Zusatzernte): HrÃ¡Ä může vÅ¡echna volná mÃsta na až tÅ™ech svých plantážÃch Äi koloniÃch naplnit koÅ™enÃm.
- DoplnÄ›nà (Nachshub): HrÃ¡Ä otoÄà dvÄ› hornà karty z balÃÄku karet expedic, seÄte kolonisty zobrazené v levých dolnÃch rozÃch tÄ›chto karet a tolik si vezme ze zásoby buÄ koÅ™enÃ, kolonistů nebo lodà (nelze kombinovat). Může si nejdÅ™Ãve otoÄit karty a až poté se rozhodnout, co si vezme.
- MÃstokrál (Vize-König): HrÃ¡Ä může zdarma posunout na svojà tabulce rozvoje tu znaÄku rozvoje, kterou do té doby posunul nejménÄ› Äasto o jeden řádek. Pokud je takových znaÄek vÃce, může vybrat kteroukoli z nich.
- DanÄ› (Abgaben): HrÃ¡Ä může odložit ze svých plantážà a kolonià zpÄ›t do zásoby Å¡estero koÅ™enÃ. Za to na konci hry zÃská ÄtyÅ™i vÃtÄ›zné body.
POZOR: Použità žetonu se nepoÄÃtá jako akce. HrÃ¡Ä provede libovolnou akci a k tomu má možnost použÃt kterékoli žetony.
OdmÄ›ny za posuny: Prvnà hráÄ, který svoji znaÄku rozvoje posune na tabulce rozvoje v nÄ›kterém ze sloupců do pÅ™edposlednÃho řádku, zÃská jednu kartu expedice. StejnÄ› tak zÃská jednu kartu expedice ten, kdo prvnà posune svoji znaÄku rozvoje v nÄ›kterém ze sloupců do poslednÃho řádku. (Vyhodnocuje se pro vÅ¡echny hráÄe spoleÄnÄ›, za každý ze sloupců může být udÄ›lena celkem jedna karta expedice za prvnà dosaženà pÅ™edposlednÃho řádku a jedna za prvnà dosaženà řádku poslednÃho, celkem tedy maximálnÄ› 10 karet.) Když hrÃ¡Ä dostane kartu expedice jako odmÄ›nu za posun, nemusà v tu chvÃli hledÄ›t na maximálnà možný poÄet karet expedic v ruce. Ten se uplatnà pouze po provedenà akce expedice. HráÄ, který posune vÅ¡echny své znaÄky rozvoje alespoň do druhého řádku, zÃská ihned jednu kartu „akce navÃc“. StejnÄ› tak ten, kdo posune vÅ¡echny své znaÄky alespoň do tÅ™etÃho, Ätvrtého nebo pátého řádku.
Pravidlo pro pokroÄilé hráÄe: Na poÄátku hry může každý z hráÄů poÄÃnaje majitelem vlajky:
- - BuÄ posunout dvÄ› své znaÄky rozvoje na tabulce rozvoje do druhého řádku, nebo
- - VzÃt si navÃc deset dukátů z banku.
PÅ™Ãklad kompletnÃho kola:
1. UmÃstÄ›nà dražebnÃch znaÄek: Žlutý hrÃ¡Ä má vlajku a je tedy zaÄÃnajÃcÃm hráÄem. UmÃstà vlajku na okraj hernÃho plánu a na ni svoji dražebnà znaÄku s ÄÃslem 1. Dále je na tahu ÄŒervený a umÃstà svoji znaÄku s ÄÃslem 2 na úhlopÅ™ÃÄnÄ› sousedÃcà žeton „Kolonisté“. Zelený umÃstà znaÄku s ÄÃslem 3 na žeton plantáže hÅ™ebÃÄku. Modrý umÃstà žeton s ÄÃslem 4 na žeton plantáže zázvoru a Žlutý svoji znaÄku s ÄÃslem 5 na žeton „Kolonista“.
2. Dražba hernÃch žetonů: Poté, co byly položeny vÅ¡echny dražebnà znaÄky, se prvnà prodává žeton vlajky. Žlutý jako dražitel nabÃdne 0 dukátů, ÄŒervený nabÃdne 4, Zelený se dražby úÄastnit nechce a Å™Ãká "pass". Modrý nabÃdne 6 dukátů a žlutý už vÃce nabÃdnout nechce. Žlutý tedy dostane od modrého Å¡est dukátů. Modrý si vezme vlajku, položà ji pÅ™ed sebe a zároveň si ihned vezme jednu kartu „akce navÃc“. StejnÄ› se vydražà dalšà ÄtyÅ™i hernà žetony, na které byly položeny dražebnà znaÄky. Po dražbÄ› hráÄi majÃ: Modrý má vlajku (se kterou dostal jednu kartu „akce navÃc“) a žeton „Kolonista“ Žlutý má plantáž hÅ™ebÃÄku umÃstÄ›nou na své tabulce skladiÅ¡tÄ› a na nà dva pytle hÅ™ebÃÄku (plantáž se ihned po zakoupenà naplnÃ). ÄŒervený má žeton „Kolonisté“, který ihned vymÄ›nà za ÄtyÅ™i kolonisty ze zásoby. Zelený má plantáž zázvoru umÃstÄ›nou na své tabulce skladiÅ¡tÄ› a na nà jeden pytel zázvoru.
3. Fáze akcÃ:
Prvnà akce každého hráÄe: ZaÄÃná Modrý, protože má vlajku.
Modrý: Založenà kolonie. Má pÅ™ed sebou žeton „Kolonista“, což ho opravňuje si jednou za kolo bÄ›hem fáze akcà vzÃt ze zásoby jednoho kolonistu. Modrý tak uÄinà (toto nenà akce, použità žetonu se za akci nepoÄÃtá) a žeton kolonisty otoÄà rubem nahoru, aby bylo jasné, že jej již v tomto kole použil. Pak pokraÄuje svojà akcà – založenà kolonie. 1. Ohlásà zakládánà kolonie Quilon. 2. Jeho znaÄka rozvoje ve sloupci Založenà kolonie je na prvnÃm řádku, což pro nÄ›j znamená 0 kolonistů. 3. OtoÄà dvÄ› karty expedic, ty ukazujà celkem 2 kolonisty. 4. Má v ruce tÅ™i kolonisty. Celkem má tedy pro založenà kolonie k dispozici 5 kolonistů. Pro založenà kolonie Quilon jich vÅ¡ak potÅ™ebuje 6. Založenà kolonie se tedy nezdaÅ™ilo. Modrý si tedy ponechá v ruce své tÅ™i karty kolonistů a jelikož se mu nepodaÅ™ilo založit kolonii, vezme si ze zásoby jednu kartu kolonisty navÃc.
Žlutý: Posun ve sloupci založenà kolonie. Zaplatà jeden hÅ™ebÃÄek a jednu loÄ a posune znaÄku rozvoje ve sloupci Založenà kolonie do druhého řádku. ÄŒervený: Založenà kolonie. 1. Ohlásà zakládánà kolonie Cochin. 2. Jeho znaÄka rozvoje ve sloupci založenà kolonie je na prvnÃm řádku, což pro nÄ›j znamená 0 kolonistů. 3. OtoÄà dvÄ› karty expedic, ty ukazujà celkem 5 kolonistů. 4. Má v ruce Å¡est kolonistů. Zaplatà z ruky 3 kolonisty a tÃm doplnà jejich poÄet na potÅ™ebných 8. Kolonie Cochin byla úspěšnÄ› založena a hrÃ¡Ä umÃstà jejà žeton (jsou vÅ¡echny shodné) na svoji tabulku skladiÅ¡tÄ›. Může si vybrat libovolné koÅ™enÃ, kterým kolonii naplnÃ, a vybere si muÅ¡kátový oÅ™ech.
Zelený: Expedice. Vezme si hornà kartu z balÃÄku karet expedic. Může v této chvÃli držet v ruce maximálnÄ› jednu kartu expedice. Tuto podmÃnku splňuje.
Druhá akce každého hráÄe:
Modrý: Založenà kolonie. Znovu se pokusà založit Quillon, tentokrát uspěje a vybere si z žetonů kolonie Quillon žeton s kombinacà pepř – muškátový ořech a položà na kolonii muškátový ořech.
Žlutý: Založenà kolonie. Úspěšně založà Quillon, vybere si kombinaci zázvor – skořice a položà na kolonii zázvor.
ÄŒervený: Expedice. Vezme si hornà kartu z balÃÄku karet expedic. Může v této chvÃli držet v ruce maximálnÄ› jednu kartu expedice. Tuto podmÃnku splňuje.
Zelený: Posun ve sloupci stavba lodÃ. Zaplatà jeden zázvor a jednu loÄ a posune znaÄku rozvoje ve sloupci Stavba lodà do druhého řádku.
TÅ™età akce každého hráÄe:
Modrý: VýbÄ›r danÃ. Bere si 4 dukáty.
Žlutý: Posun ve sloupci Založenà kolonie. Zaplatà jeden zázvor, jeden hÅ™ebÃÄek a dvÄ› lodÄ› a posune znaÄku rozvoje ve sloupci Založenà kolonie do tÅ™etÃho řádku.
ÄŒervený: Posun ve sloupci VýbÄ›r danÃ. Zaplatà jednu skoÅ™ici a jednu loÄ a posune znaÄku rozvoje ve sloupci VýbÄ›r danà do druhého řádku. K tomu zahraje kartu expedice „DvÄ› lodě“ a vezme si ze zásoby 2 lodÄ› a kartu expedice odložÃ.
Zelený: Posun ve sloupci Stavba lodÃ. MÄ›l by zaplatit jeden zázvor, jednu skoÅ™ici a dvÄ› lodÄ›, ale zahraje kartu expedice, která Å™Ãká, že staÄà zaplatit pouze lodÄ›. Zaplatà tedy 2 lodÄ› a posune znaÄku rozvoje ve sloupci Stavba lodà do tÅ™etÃho řádku.
TeÄ vÅ¡ichni hráÄi odehráli své tÅ™i akce. Modrý má jednu kartu „akce navÃc“, kterou by teÄ mohl použÃt, ale rozhodne si ji ponechat (Jednu kartu „akce navÃc“ je možné si ponechat do dalÅ¡Ãho kola.) To znamená, že kolo skonÄilo. Dalšà kolo zaÄÃná tÃm, že Modrý umÃstà vlajku a na ni svoji dražebnà znaÄku s ÄÃslem 1.
[editovat] Otázky a odpovědi
Tato hra má ponÄ›kud nejasnÄ› napsaná originálnà pravidla, co jsem prohlÞel různé FAQ, jeÅ¡tÄ› jsem naÅ¡el upÅ™esnÄ›nÃ:
- bÄ›hem akce nákupu karet expedic nenà možno pÅ™ekroÄit limit karet expedic
- když hrÃ¡Ä zÃská 5. plantáž, nemusà odložit nÄ›kterou z prvnÃch ÄtyÅ™, ale i tuto pátou
- pÅ™i akci založenà kolonie je povoleno vzÃt si mÃsto kolonie kolonistu
- jednotlivé Äinnosti bÄ›hem akcà se nesmà pÅ™eruÅ¡ovat, tzn. napÅ™. zahránà karty expedice Zisk 2 diplomatů, aby hrÃ¡Ä mÄ›l na založenà kolonie, možné je, ale až po otoÄenà 2 karet expedic, ale nenà možné pÅ™eruÅ¡it platbu koÅ™enÃm k posunu na stupnici tak, že hrÃ¡Ä zaplatà 1 kusem koÅ™enÃ, použije kartu Sklizeň 2 koÅ™enà a zaplatà kartou se sklizeným kusem koÅ™enÃ
- koÅ™enà nejde odložit (tzn. jediná možnost, jak se nechtÄ›ného koÅ™enà zbavit, je použÃt kartu promÄ›ny koÅ™enà na penÃze)
- žeton Å¡pionáž má ten význam, že hrÃ¡Ä si může tu pÅ™ÃsluÅ¡nou vÄ›c v daném množstvà vzÃt, tzn. vzÃt si napÅ™. tolik a tolik diplomatů
- karta expedice Sklizeň pÅ™esnÄ› znamená sklizeň v poÄtu daném sloupcem, nikoliv pouze v poÄtu daném volným mÃstem na koÅ™enÃ
Jirka bauma 08:49, 11. 9. 2006 (CEST)
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod