Kámoščin regál

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání

Názvem "Kámoščin regál" jste mě pobavili. Oficiální název asi tato hra nemá, ale obecně se používá "Kámoš, Čína, Regál" podle názvu hodů.

Pro hru je potřebná tabulka, která bude mít 10 řádků. Sloupců si dodělejte podle potřeby, jak dlouho chcete hrát. Většinou se hraje na 10 sloupců, tzn., že budete potřebovat tabulku 10×10 políček. Řádky si pojmenujte takto (v tomto pořadí): 1. řádek : 1 "Bič" 2. řádek : 2 3. řádek : 3 4. řádek : 4 5. řádek : 5 6. řádek : 6 7. řádek : "Dělo" 8. řádek : "Kámoš" 9. řádek : "Čína" 10.řádek : "Regál"

Číslo 1 (kterému se říká "Bič"), se zapisuje normálně, bez jakýchkoli norem apod. Když hodíte 4 "Biče", máte jednoduše 4body.

Číslo 2 má stejné pravidla jako číslo 1 ("Bič").

Od čísla 3 do 6 se počítají "normy" (zapisují se v políčku symbolem /), tzn. 3 trojky = norma 3; 3 čtverky = norma 4 atd. Pokud se podaří hodit např. 4 pětky (je jedno jestli naráz, nebo postupně), říká se tomu "kulaté pětky" (zapisují se symbolem O). To znamená, že pokud se vám nepodařilo dříve hodit normu 5 (nebo ji např. nehodíte v následujících hodech), tak se může vykrátit kulatá 5 s tou necelou normou. Příklad : v jednom kole hodíte pouze 2 pětky. V dalším kole hodíte 4 pětky (kulaté pětky). Kulaté 5 můžete vyrušit s 2 pětkama, čímž dosáhnete dvě normy 5. To platí stejně u čísel 3 až 6. Kulatých čísel můžete mít tolik, kolik se jich vám podaří naházet.

Postupce (1 až 5, nebo 2 až 6) se říká "Dělo". A většinou (po domluvě) platí pouze hozené z ruky (ne dohazované).

"Kámoš" = tři větší čísla + 2 menší čísla (např. 5 5 5 + 2 2)

"Čína" = tři menší čísla + 2 větší čísla (např. 3 3 3 + 6 6)

U "Kámoše" i "Číny" platí, pokud hodíte všech 5 kostek do požadovaného tvaru naráz jedním hodem (tzv. "z ruky"), má dvojnásobnou hodnotu. U dohazovaného má jen hodnotu součtu. Důležité to je z toho důvodu, protože pokud se vám podaří naházet celý řádek "Kámoše"/"Číny" z ruky, násobí se vám celý řádek jednou tolik. Pokud byste ale měli např. jednoho "Kámoše"/"Čínu" dohazovaného a zbytek z ruky, o celkový dvojnásobek tím přijdete. Proto je velmi důležité si rozmyslet, zda dohazovaného "Kámoše"/"Čínu" napsat, či nikoliv.

"Regál" = 5 stejných hodnot. A zase : pokud je dohodíte, tak např. 5 čtyřek = 40bodů. Pokud ale hodíte "Regál" z ruky, je to dvojnásobek, tzn. 80bodů. Když hodíte pět jedniček z ruky, je to 150bodů. Pokud se vám podaří vyplnit celý řádek "Regálů", je to opět dvojnásobek - to ale většinou platí po domluvě, ne všichni toto pravidlo používají.

Pokud už je tabulka téměř zaplněná a vy hodíte to, co už nejde nikam napsat, používá se na vyplnění políčka ×, kterému se říká (aspoň u nás) "Hajcman". V tabulce se může psát od "Děla" po "Regál". Pokud by se stalo, že by se "Hajcman" napsal kamkoliv výše, automaticky tím daný člověk prohrává celou hru. Někdo dokonce používá pravidlo, že pokud se někomu podaří dokončit celou hru bez jediného "Hajcmanu", celá tabulka se mu zdvojnásobí - to jsem ještě ale nikdy u nikoho nezažil.