Kardinal & König
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 3-5 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 12 | |||
Délka hry | 50 až 70 minut | |||
Autor | Michael Schacht | |||
Vydánà |
| |||
OcenÄ›nà | Deutscher Spiele Preis 2000 - 7. mÃsto |
PÅ™eneste se do Evropy 12. stoletÃ, kde spolu o vliv bojujà mocné mniÅ¡ské řády. Jako pÅ™edstavený řádu musÃte nejen budovat kláštery, ale také dosazovat své rádce ke dvoru a ovlivňovat politiku panovnÃků!
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hrubé obrysy a cÃl hry
CÃlem je zÃskat co nejvÃce bodů.
Hracà plán zobrazuje výřez mapy stÅ™edovÄ›ké Evropy, na které je 9 barevnÄ› odliÅ¡ených zemà (Anglie, Aragonsko, Francie, Lotrinsko, Burgundsko, Itálie, Å vábsko, Bavorsko a Franky), v každé jsou vyznaÄena mÃsta pro budoucà kláštery a cesty mezi nimi. HráÄi mohou na tato mÃsta stavÄ›t kláštery své barvy. KromÄ› toho mohou do každé zemÄ› (na peÄeÅ¥) umisÅ¥ovat své rádce a jejich prostÅ™ednictvÃm ovlivňovat tamÄ›jÅ¡Ãho panovnÃka.
Body hráÄi zÃskávajà tÅ™emi způsoby:
- za poÄet klášterů v každé zemi (ÄÃm vÃce, tÃm lépe)
- za obchodnà cesty - nepÅ™eruÅ¡ené Å™ady aspoň 4 svých klášterů pospojované cestami na mapÄ›, bez ohledu na hranice zemÃ
- za dohody mezi sousednÃmi zemÄ›mi - k tomu je potÅ™eba, aby rádci daného hráÄe mÄ›li pÅ™evahu v obou zúÄastnÄ›ných zemÃch
[editovat] Průběh hry
HráÄi majà karty v barvách zemÃ. Aby mohli do zemÄ› umÃstit kámen (klášter nebo rádce), musà zahrát kartu v barvÄ› této zemÄ›. Jediná Francie má svou vlastnà barvu, jinak se vždy dvÄ› zemÄ› dÄ›là o jednu barvu. HrÃ¡Ä vÅ¡ak v jednom kole smà pokládat kameny nejvýše do jedné zemÄ›, takže si musà vybrat, kterou z obou zemà pro nÄ›j daná karta v daném kole reprezentuje.
Do zemÄ›, ve které jeÅ¡tÄ› nenà žádný kámen, může hrÃ¡Ä postavit pouze jeden klášter a tÃm jeho tah konÄÃ. Pokud hrÃ¡Ä hraje v zemi, kde už nÄ›jaké kameny jsou, může položit až dva kameny (kláštery nebo rádce; musà vÅ¡ak zahrát dvÄ› karty této zemÄ›).
V zemi nemůže být vÃce rádců (v různých barvách), než kolik klášterů má v této zemi hráÄ, který jich tam má nejvÃce. PÅ™i splnÄ›nà této podmÃnky vÅ¡ak může mÃt v zemi rádce i hráÄ, který tam nemá žádný klášter.
Pozor, kameny mohou hráÄi bÄ›hem hry dojÃt.
HrÃ¡Ä má na zaÄátku svého tahu v ruce 3 karty, a to je také nejvyššà poÄet karet, které smà v jednom tahu zahrát. NejménÄ› musà zahrát jednu kartu, a to i kdyby nemohl nebo nechtÄ›l položit kámen, jehož položenà tato karta umožňuje. 2 stejné karty sloužà jako žolÃk, kterým lze nahradit kartu libovolné barvy.
Po svém tahu si dobere opÄ›t do třà karet. Na výbÄ›r má buÄ dobÃracà balÃk (lÃcem dolů, tj. nevidÃ, co si bere), nebo dvÄ› karty vyložené vedle balÃku lÃcem nahoru. Pokud bral z vyložených karet, na jejich mÃsta se z dobÃracÃho balÃku vyložà nové. Ale až poté, co dobral do třà karet, tj. pokud dobÃral vÅ¡echny 3 karty, musela jedna z nich být pÅ™Ãmo z balÃku.
[editovat] Bodovánà a konec hry
Když se poprvé spotÅ™ebuje dobÃracà balÃk, zhodnotà se stav klášterů. Obchodnà cesty ani mezistátnà dohody se zatÃm nehodnotÃ. Po bodovánà se odkládacà balÃk zamÃchá (s výjimkou dvou vyložených karet, ty zůstanou ležet), otoÄà a vytvořà nový dobÃracà balÃk. Když se podruhé spotÅ™ebuje dobÃracà balÃk (a dohraje se kolo, tj. odehraje pravý soused hráÄe, který zaÄÃnal hru), provede se závÄ›reÄné sÄÃtánà klášterů, cest i dohod a hra skonÄÃ.
[editovat] Kláštery
Každá zemÄ› se hodnotà zvlášť. HráÄ, který má v této zemi nejvÃce klášterů, dostane tolik bodů, kolik je v zemi celkem klášterů (vÅ¡ech barev). HráÄ, který má druhý nejvyššà poÄet klášterů, dostane tolik bodů, kolik klášterů mÄ›l v zemi prvnà hráÄ. HrÃ¡Ä se tÅ™etÃm nejvyššÃm poÄtem dostane tolik, kolik klášterů tu má druhý hrÃ¡Ä atd. Akorát hráÄ, který v této zemi nemá žádné kláštery, nedostane žádné body. PÅ™i rovnosti poÄtu klášterů dostanou pÅ™ÃsluÅ¡ný poÄet bodů oba hráÄi.
[editovat] Obchodnà cesty
Každému hráÄi se zapoÄÃtá každá nepÅ™eruÅ¡ená Å™ada alespoň ÄtyÅ™ jeho klášterů, pospojovaná cestami nakreslenými na mapÄ›. Nehraje roli, pokud cesty pÅ™ekraÄujà zemské hranice. HrÃ¡Ä dostane tolik bodů, kolik klášterů Å™ada má, nepoÄÃtajà se vÅ¡ak odboÄky. Každý klášter může být zapoÄÃtán nejvýše jednou. Poznámka: žádné cesty nevedou pÅ™es moÅ™e! ÄŒerchované Äáry pÅ™es moÅ™e s ÄÃslem uprostÅ™ed se týkajà mezistátnÃch dohod, viz nÞe.
[editovat] Rádcové a dohody
Pokud má hrÃ¡Ä ve dvou sousednÃch zemÃch vÄ›tÅ¡inu svých rádců, zasadil se o dohodu mezi tÄ›mito zemÄ›mi a dostane tolik bodů, kolik rádců (vÅ¡ech barev) je v obou zemÃch celkem. Na rozdÃl od klášterů, hráÄi, kteřà majà druhý (tÅ™etÃ, Ätvrtý…) nejvyššà poÄet rádců, nedostanou nic. Pokud majà vÅ¡ak dva hráÄi stejný nejvyššà poÄet rádců, mohou dohody uzavÃrat oba. Jeden hrÃ¡Ä může zÃskat body za nÄ›kolik dohod, i když se jich nÄ›kolikrát úÄastnà tatáž zemÄ›. Pozor, výraz "sousednà zemÄ›" je pro úÄely dohody na mapÄ› vyznaÄen ÄÃsly. Je tedy možné uzavÅ™Ãt celkem 15 různých dohod, vÄetnÄ› nÄ›kterých dohod pÅ™es moÅ™e (tÅ™eba Aragonsko - Itálie), naopak nÄ›které zemÄ› nemohou uzavÅ™Ãt dohodu, pÅ™estože majà spoleÄnou hranici (tÅ™eba Burgundsko - Lotrinsko).
[editovat] PÅ™Ãprava hry
Znáte pravidla, můžete zaÄÃt hrát. PÅ™Ãprava je vesmÄ›s jasná: rozložte plán, vyberte si barvy kamenů, rozdejte si po tÅ™ech kartách, zÅ™iÄte dobÃracà balÃk a vyložte vedle nÄ›j dvÄ› karty lÃcem nahoru. Jediné, co jeÅ¡tÄ› nevÃte, je, že pÅ™i hÅ™e ve ÄtyÅ™ech hráÄÃch máte nejdÅ™Ãve od každé barvy odebrat jednu kartu a nechat ji v krabici; pÅ™i hÅ™e ve tÅ™ech odeberte od každé barvy dvÄ›.
ÄŒerný kámen nenà dobrý k niÄemu jinému, než jako pÅ™ipomÃnka, který hrÃ¡Ä zaÄÃnal hru (na konci máte dohrát kolo a pak teprve bodovat).
[editovat] Nejasnosti v originálnÃch pravidlech
[editovat] Hranà karet
Podle pravidel si hrÃ¡Ä musà aspoň "vymÄ›nit kartu", pokud nemůže nebo nechce zahrát žádný kámen. Může si vÅ¡ak vymÄ›nit kartu spolu se zahránÃm kamene? Tj. zahrát dvÄ› karty (pravidla umožňujà zahrát až 3), ovÅ¡em různé barvy, takže jen jedna z nich bude spojena s položenÃm kamene (pravidla umožňujà stavÄ›t jen v 1 zemi), druhá se prostÄ› zahodà a umožnà hráÄi dobrat si jinou? SpÃÅ¡e asi ne, i když z pravidel to bezprostÅ™ednÄ› neplyne.
[editovat] DobÃránÃ
Může hrÃ¡Ä nejdÅ™Ãv dobrat jednu kartu z balÃku, podÃvat se na ni a podle toho, jaká je, se rozhodnout, odkud bude dobÃrat dalšà kartu? Nenà to zakázáno a asi by bylo vhodné to dovolit, protože se tÃm snižuje vliv náhody. HráÄi se vÅ¡ak na tom musà dohodnout pÅ™edem, aby nedocházelo k nedorozumÄ›nÃm.
[editovat] BodovánÃ
U závÄ›reÄného bodovánà je napsáno, že se nejdÅ™Ãve dohraje kolo, aby vÅ¡ichni hráÄi mÄ›li stejný poÄet tahů, a pak se teprve boduje. U bodovánà uprostÅ™ed hry nic takového napsáno nenÃ, ale asi by to bylo spravedlivé, ne?
[editovat] Poznámka
V originálnÃch pravidlech se cestÄ› Å™Ãká "Klosterkette", což znamená "Å™etÄ›zec klášterů", ale v pÅ™ekladu Petry Bidlasové se hovořà o "sÃti klášterů", což je zavádÄ›jÃcÃ, protože (jak neopomÃjà upozornit ani PetÅ™in pÅ™eklad) odboÄky se nepoÄÃtajÃ.
[editovat] Odkazy
- Představenà hry - http://deskovehry.blogspot.com/2008/07/pedstaven-hry-kardinal-kral.html
- Tato hra na hrejsi.cz
- PÅ™ehled hernÃho materiálu - http://deskove-hry.110mb.com/?/kardinal-a-kral/