Louis XIV
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 12 | |||
Délka hry | 60 až 120 minut | |||
Autor | Rüdiger Dorn | |||
Vydánà |
| |||
OcenÄ›nà | Deutscher Spiele Preis 2005 - 1. mÃsto |
ZÃskejte vliv a spoleÄenské postavenà na dvoÅ™e LudvÃka XIV.
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Články
Jirka bauma:Návrh strategie LouisXIV
[editovat] Hernà materiál
- 90 hracÃch karet (20 + 12 + 8 karet misÃ, 30 karet vlivu, 12 karet intrik, 8 peněžnÃch karet)
- 64 kamenů vlivu (po 16 kamenech v každé ze ÄtyÅ™ barev)
- 12 kartiÄek osobnostà (zobrazujà 12 různých osobnostà dvora LudvÃka XIV.)
- 60 erbů (10 x 6 různých druhů erbů)
- 34 žetonů misà (10x koruna, 6x žezlo, 6x helmice, 6x prsten a 6x listina)
- 32 mincà (22x 1 louisdor, 10x 5 louisdorů)
- 1 kartiÄka zaÄÃnajÃcÃho hráÄe (zobrazujÃcà zámek Versailles)
- 1 hracà figurka Louis XIV.
[editovat] CÃl Hry
Hra trvá 4 kola. Každé kolo se skládá ze ÄtyÅ™ po sobÄ› následujÃcÃch ÄástÃ. Nejprve obdržà hráÄi penÃze a karty vlivu. Poté rozmisÅ¥ujà své kameny vlivu co nejefektnÄ›ji na jednotlivé osobnosti královského dvora. UmÃstÄ›né kameny vlivu jsou následnÄ› vyhodnoceny a hráÄi obdržà zÃskané žetony misÃ, penÃze, erby a dalšà karty. Pomocà zÃskaných žetonů dále plnà tajné mise, za které zÃskávajà vÃtÄ›zné body.
VÃtÄ›zem se stane ten hráÄ, který má na konci hry nejvÃce vÃtÄ›zných bodů.
[editovat] PÅ™Ãprava Hry
- 12 kartiÄek osobnostà zobrazujÃcÃch každá jeden portrét jedné z důležitých osobnostà dvora krále slunce (krátká bibliografie ke každé osobnosti je na konci pravidel). Vpravo od portrétu se nacházà liÅ¡ta, na které je zobrazeno, co daná osoba udÄ›luje, pokud se vám ji podařà bÄ›hem hry ovlivnit. Na dolnÃm konci liÅ¡ty je uvedeno ÄÃslo kartiÄky v rozmezà od 1 do 12. Na zaÄátku jsou vÅ¡echny kartiÄky rozloženy na stůl Äerveným ÄÃslem nahoru. Nejprve je položena kartiÄka s ÄÃslem 1 (Anna d’Autrichte), poté jsou postupnÄ› na stůl umÃstÄ›ny vÅ¡echny ostatnà kartiÄky. PÅ™i pokládánà kartiÄek se dodržuje jejich poÅ™adà (1.-12.) a kartiÄky se umisÅ¥ujà do spirály
(1. kartiÄka je umÃstÄ›na doprostÅ™ed), viz obrázek na následujÃcà stránce.
- 34 (Å¡estiúhelnÃkových) žetonů misà zobrazujÃcÃch stejné symboly, jaké se nalézajà na kartiÄkách osobnostà s ÄÃsly 1-5 a 9. HráÄi je potÅ™ebujà ke splnÄ›nà karet misÃ. Žetony jsou roztÅ™ÃdÄ›ny a umÃstÄ›ny vedle odpovÃdajÃcà kartiÄky osobnosti (NapÅ™. listiny jsou umÃstÄ›ny mezi kartiÄky 8 a 9, takže ležà pÅ™Ãmo vedle kartiÄky Philippe I.). Žetony s korunou jsou rozdÄ›leny na dvÄ› poloviny a rozmÃstÄ›ny mezi kartiÄky 5, 6 a 9, 10.
- 60 (Ätvercových) erbů zobrazuje Å¡est různých erbů. VÅ¡echny kartiÄky se erby jsou obráceny rubem nahoru (erbem dolů) a zamÃchány. Poté jsou umÃstÄ›ny poblÞ kartiÄek osobnostÃ.
- 32 mincà o hodnotÄ› 1 nebo 5 louisdorů je umÃstÄ›no vedle erbů a tvořà „bank“.
- Figurka LudvÃka XIV. je nejprve umÃstÄ›na do podstavce a poté umÃstÄ›na vedle mincÃ.
Hracà karty jsou roztÅ™ÃdÄ›ny podle rubové strany:
- 8 peněžnÃch karet (žlutý rub)
Udávajà pro každé kolo, kolik penÄ›z hráÄi obdržà a na kterou kartiÄku osobnosti 1-4 je umÃstÄ›n král. VÅ¡ech 8 karet se dobÅ™e zamÃchá a poté se 4 skrytÄ› vrátà do krabice a zbylé 4 karty tvořà balÃÄek, ve kterém jsou karty umÃstÄ›ny rubem nahoru.
- 12 karet intriky (ÄervenohnÄ›dý rub)
Každá ukazuje právÄ› jednu k 12 osobnostÃ. Karty se zamÃchajà a vytvořà balÃÄek, který je umÃstÄ›n rubem nahoru do volného prostoru mezi kartiÄky osobnostà 11 a 12.
- 30 karet vlivu (zelený rub)
Každá karta zobrazuje jednu z 12 osobnostà (každá 2x) nebo 6x pouze rám obrazu se závÄ›sem a otaznÃkem (žolÃk, 6x). Karty se zamÃchajà a vytvořà balÃÄek, který je umÃstÄ›n rubem nahoru do volného prostoru pod kartiÄkou 11.
- 40 karet misà (tři různě modré rubové strany)
Karty misà urÄujÃ, jaké mise musà hráÄi na dvoÅ™e krále splnit a jakou odmÄ›nu za to v každém dalÅ¡Ãm kole zÃskajÃ. Existujà tÅ™i druhy misÃ. Jsou roztÅ™ÃdÄ›ny podle rubové strany (svÄ›tle, stÅ™ednÄ› a tmavÄ› modré) a umÃstÄ›ny do třà zamÃchaných balÃÄků, které jsou umÃstÄ›ny rubem nahoru vedle karet vlivu.
[editovat] Každý hrÃ¡Ä obdržà na zaÄátku hry
- 16 kamenů vlivu jedné barvy
- 5 louisdorů z banku, penÃze nechávajà hráÄi po dobu hry viditelné pro ostatnà (penÃze je možno kdykoliv rozmÄ›nit v banku)
- jednu svÄ›tle a jednu stÅ™ednÄ› modrou kartu mise, které si hrÃ¡Ä vezme do ruky a neukazuje je ostatnÃm hráÄům
KartiÄku zaÄÃnajÃcÃho hráÄe (zámek Versailles) obdržà nejstaršà hráÄ, který si ji položà pÅ™ed sebe, stává se zaÄÃnajÃcÃm hráÄem pro prvnà kolo.
V poÅ™adà podle hodinových ruÄiÄek umÃstà nynà vÅ¡ichni hráÄi urÄitý poÄet svých kamenů vlivu do spoleÄné zásoby. Každý hrÃ¡Ä do vlastnÃho volného Ätverce mezi kartiÄkami (viz obrázek 1 v originálu pravidel, kde zaÄÃná hrÃ¡Ä s modrými kameny).
zaÄÃnajÃcà hráÄ: 5 kamenů 2. hráÄ: 5 kamenů 3. hráÄ: 6 kamenů 4. hráÄ: 7 kamenů
Pozn. pÅ™ekl.: PoÄty platà také pro hru ve tÅ™ech hráÄÃch.
HráÄi majà ve své vlastnà zásobÄ› pÅ™ed sebou (11, 11, 10, 9) i ve své Äásti spoleÄné zásoby uprostÅ™ed stolu (5, 5, 6, 7) různý poÄet kamenů vlivu.
[editovat] Průběh Hry
Hra trvá ÄtyÅ™i kola. Každé kolo se skládá ze ÄtyÅ™ po sobÄ› následujÃcÃch ÄástÃ:
- 1. fáze: Zásobovánà (Nashub)
- 2. fáze: Vliv (Einfluss)
- 3. fáze: Vyhodnocenà (Ausvertung)
- 4. fáze: Mise (Missionen)
Po 4. fázi 4. kola hra konÄÃ. VÃtÄ›zà hrÃ¡Ä s nejvyššÃm poÄtem bodů.
[editovat] Zásobovánà (Nashubphase)
Tato fáze je rozdÄ›lena do třà po sobÄ› následujÃcÃch kroků:
1. OtoÄÃme vrchnà peněžnà kartu (také v prvnÃm kole): Každý hrÃ¡Ä obdržà z banku sumu penÄ›z zobrazenou na kartÄ› a pÅ™idá ji ke svým ostatnÃm penÄ›zům, tak aby byl jeho majetek dobÅ™e viditelný pro ostatnà hráÄe. Poté je figurka LudvÃka XIV. umÃstÄ›na na kartiÄku, jejÞ ÄÃslo je na otoÄené peněžnà kartÄ› (dalšà informace k figurce LudvÃka XIV. naleznete na stranÄ› 8).
2. PoÄÃnaje zaÄÃnajÃcÃm hráÄem pro dané kolo provede každý hrÃ¡Ä akce, které mu umožňujà jeho již splnÄ›né a tedy pÅ™ed nÃm odkrytÄ› ležÃcà karty misÃ, které se vztahujà k fázi zásobovánà (tento bod odpadá v prvnÃm kole, protože hráÄi nemajà splnÄ›né žádné mise). Karty misÃ, které majà hráÄi na ruce, zde nemajà žádný význam.
3. Každý hrÃ¡Ä obdržà z balÃÄku karet vlivu, které jsou umÃstÄ›ny pod kartiÄkou s ÄÃslem 11 (Jules Mazarin), 5 karet vlivu. Karty si vezme do ruky a neukazuje je ostatnÃm hráÄům.
[editovat] Vliv (Einflussphase)
Fázi zahajuje zaÄÃnajÃcà hrÃ¡Ä kola a pokraÄuje se ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek dále. Kdo je na tahu, položà jednu svoji kartu vlivu doprostÅ™ed hracÃho plánu a provede odpovÃdajÃcà akci.
PokraÄuje dalšà hrÃ¡Ä a to tak dlouho, dokud vÅ¡ichni hráÄi neodehrajà vÅ¡echny své karty vlivu.
Existujà dvě možnosti použità karet vlivu:
- UmÃstÄ›nà svých kamenů vlivu na kartiÄky.
- PÅ™emÃstÄ›nà svých kamenů vlivu ze spoleÄné zásoby do vlastnÃ.
(Nenà možno pomocà jediné karty vlivu zároveň kameny umÃstit na kartiÄky i pÅ™emÃstit ze spoleÄné do vlastnà zásoby.)
Karty vlivu – osobnosti (pro každou osobnost existujà 2 stejné karty)
UmÃstÄ›nÃ: Po zahránà libovolné takové karty smà hrÃ¡Ä vzÃt až 3 své kameny vlivu (tedy i ménÄ›) ze své vlastnà zásoby a umÃstit na kartiÄku této osobnosti. Pokud chce, může nynà s tÄ›mito kameny pÅ™eskoÄit na diagonálnÄ› sousedÃcà kartiÄku. PÅ™itom musà minimálnÄ› jeden kámen ponechat na výchozà kartiÄce. NáslednÄ› může, pokud chce, z druhé kartiÄky opÄ›t pÅ™eskoÄit na dalšà diagonálnÄ› sousedÃcà kartiÄku. Také na druhé kartiÄce musà ponechat alespoň jeden kámen. NejpozdÄ›ji po druhém skoku konÄà jeho tah, nynà jsou vÅ¡echny tÅ™i kameny vlivu umÃstÄ›ny.
Pozor: Pro ponechánà na výchozÃm polÃÄku skoku musà být použit jeden z právÄ› umisÅ¥ovaných kamenů! Kameny, které na kartiÄce ležà z pÅ™edeÅ¡lých tahů, se nepoÄÃtajÃ!
PÅ™esun kamenů do vlastnà zásoby: Po zahránà libovolné takové karty si smà hrÃ¡Ä vzÃt 3 své kameny vlivu ze spoleÄné zásoby zpÄ›t do své vlastnÃ. Pokud hrÃ¡Ä již nemá tolik kamenů ve spoleÄné zásobÄ›, vezme si jich tolik, kolik může.
Karty vlivu – žolÃk (6 žolÃkových karet)
UmÃstÄ›nÃ: Pomocà této karty smà hrÃ¡Ä umÃstit maximálnÄ› 2 své kameny vlivu. PÅ™i tom hrÃ¡Ä nejprve umÃstà jeden kámen z vlastnà zásoby na libovolnou kartiÄku. Pokud chce, smà umÃstit jeÅ¡tÄ› druhý svůj kámen na stejnou nebo diagonálnÄ› sousedÃcà kartiÄku.
PÅ™esun kamenů do vlastnà zásoby: Po zahránà karty žolÃka si smà hrÃ¡Ä vzÃt 2 své kameny vlivu ze spoleÄné zásoby zpÄ›t své vlastnÃ. Pokud hrÃ¡Ä již nemá tolik kamenů ve spoleÄné zásobÄ›, vezme si jich tolik, kolik může.
Podle tÄ›chto pravidel hraje každý hrÃ¡Ä jednotlivé karty vlivu tak dlouho, dokud mu nezbude na ruce pouze jedna karta vlivu. Poslednà svoji kartu vlivu každý hrÃ¡Ä nehraje, ale ihned po zahránà pÅ™edposlednà karty odložà bez využità zpÄ›t na balÃÄek nepoužitých (nerozdaných) karet vlivu. Poté, co vÅ¡ichni hráÄi zahráli vÅ¡echny své karty vlivu, fáze vlivu konÄÃ.
Poslednà akcà této fáze je opÄ›tovné zamÃchánà vÅ¡ech 30ti karet vlivu a vytvoÅ™enà nového balÃÄku pod kartiÄkou ÄÃslo 11.
ObjasnÄ›nÃ: Pomocà kartiÄky 11 a nÄ›kterých karet misà může nastat situace, že hráÄi majà na ruce různý poÄet karet vlivu. Protože každý hrÃ¡Ä hraje tak dlouho, dokud mu nezbývá pouze jedna karta, mohou se nÄ›kteřà hráÄi dostat bÄ›hem fáze na Å™adu vÃckrát než ostatnÃ. Jeden hrÃ¡Ä tak může zahrát postupnÄ› i nÄ›kolik karet vlivu, zatÃmco vÅ¡ichni ostatnà již tuto fázi dohráli.
[editovat] Vyhodnocenà (Ausvertungphase)
PoÄÃnajÃc kartiÄkou s ÄÃslo 1 se postupnÄ› vÅ¡echny kartiÄky v poÅ™adà vzestupnÄ› podle svého ÄÃsla vyhodnotÃ. Existujà tÅ™i různé podmÃnky, podle kterých osobnosti odměňujÃ:
- PenÃze
- 1. mÃsto
- Kameny vlivu
PenÃze (v 1. kole na kartiÄkách 1, 2, 3, 4, 8 a 12)
HráÄ, který na danou kartiÄku umÃstil nejvÃce kamenů vlivu, zÃskává odmÄ›nu zdarma, musà ale vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky vrátit zpÄ›t do spoleÄné zásoby uprostÅ™ed stolu (Nemůže si nijak zaplatit za to, aby si mohl kameny vrátit do své vlastnà zásoby!). Poté si mohou vÅ¡ichni ostatnà hráÄi, kteřà na kartiÄce majà umÃstÄ›n alespoň jeden kámen vlivu, postupnÄ› poÄÃnajÃc startovnÃm hráÄem kola odmÄ›nu od osobnosti koupit., tj. zaplatit odpovÃdajÃcà poÄet louisdorů do banku NáslednÄ› si tito hráÄi vezmou své kameny zpÄ›t do své vlastnà zásoby (nezávisle na tom, zda si odmÄ›nu koupili nebo ne).
Má-li pÅ™evahu na kartiÄce dva nebo vÃce hráÄů, nezÃskává nikdo z nich odmÄ›nu zdarma. Mohou si ji ale stejnÄ› jako ostatnà koupit. V tomto pÅ™ÃpadÄ› si vÅ¡ichni hráÄi berou své kameny z kartiÄky zpÄ›t do své vlastnà zásoby.
Výjimka: Na dané kartiÄce stojà figurka LudvÃka XIV.
1. mÃsto (v 1. kole na kartiÄkách 5, 7, 9 a 11)
HráÄ, který na danou kartiÄku umÃstil nejvÃce kamenů vlivu, - a jen ten! - zÃskává odmÄ›nu zdarma. NáslednÄ› ale musà vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky vrátit zpÄ›t do spoleÄné zásoby uprostÅ™ed stolu. VÅ¡ichni ostatnà hráÄi, kteřà na kartiÄce majà umÃstÄ›n alespoň jeden kámen vlivu, nezÃskávajà nic. Své kameny si z kartiÄky berou zpÄ›t do své vlastnà zásoby.
Má-li pÅ™evahu na kartiÄce dva nebo vÃce hráÄů, nezÃskává odmÄ›nu nikdo z nich. V tomto pÅ™ÃpadÄ› si vÅ¡ichni hráÄi, kteřà na kartiÄce majà umÃstÄ›n alespoň jeden kámen vlivu, berou své kameny z kartiÄky zpÄ›t do své vlastnà zásoby.
Výjimka: Na dané kartiÄce stojà figurka LudvÃka XIV.
Kameny vlivu (v 1. kole na kartiÄkách 6 a 10)
Každý hráÄ, který na danou kartiÄku umÃstil nejménÄ› tolik kamenů vlivu, kolik je na kartiÄce zobrazeno, zÃskává - v poÅ™adà od zaÄÃnajÃcÃho hráÄe daného kola - odmÄ›nu a následnÄ› si bere své kameny z kartiÄky zpÄ›t do své vlastnà zásoby. HráÄ, který má na dané kartiÄce ménÄ› kamenů, nezÃskává nic a své kameny si z kartiÄky bere zpÄ›t do své vlastnà zásoby. PÅ™evaha v poÄtu kamenů je pÅ™i vyhodnocovánà této kartiÄky bezvýznamná. Žádné kameny vlivu se v tomto pÅ™ÃpadÄ› nevracà do spoleÄné zásoby.
Karty intrik
Ke každé z 12ti osobnostà existuje jedna karta intriky. Když pÅ™icházà ve fázi vyhodnocenà na Å™adu osobnost, ke které má hrÃ¡Ä kartu intriky, může tÄ›snÄ› pÅ™ed vyhodnocenÃm osobnosti tuto kartu zahrát. Rozhodne se, zda na kartiÄku pÅ™idá jeden svůj kámen ze spoleÄné zásoby nebo až dva ze své vlastnà zásoby (PoužÃt 1 kámen ze spoleÄné + jeden z vlastnà zásoby nenà dovoleno!). Použitá karta intriky se umÃstà rubem nahoru zpÄ›t pod balÃÄek karet intriky. Teprve poté je provedeno vyhodnocenà kartiÄky dané osobnosti.
UpozornÄ›nÃ: HrÃ¡Ä nenà nucen kartu intriky bÄ›hem hry použÃt. Může si ji ponechat na ruce do konce hry. Poté obdržà za každou nepoužitou kartu intriky jeden erb (vÃce v kapitole „Konec hry“).
OtáÄenà kartiÄek osobnostÃ
Pro podmÃnky „PenÃze“ a „1. mÃsto“ platÃ: Vždy, když na dané kartiÄce má jeden hrÃ¡Ä pÅ™evahu, je kartiÄka po vyhodnocenà otoÄena na opaÄnou stranu. Tj. tato osobnost má pro dalšà kolo jinou podmÃnku pro vyplacenà odmÄ›ny.
Nemá-li na dané kartiÄce pÅ™evahu žádný hráÄ, kartiÄka zůstává neotoÄená (výjimka viz. figurka LudvÃka XIV.).
Pro podmÃnku „Kameny vlivu“ platÃ: KartiÄka je otoÄena, pokud nejménÄ› jeden hrÃ¡Ä zÃskal odmÄ›nu. UpozornÄ›nÃ: Ve 4.kole je otáÄenà kartiÄek pÅ™eskoÄeno. Návrat kamenů do vlastnà nebo spoleÄné zásoby je ale u vÅ¡ech kartiÄek provádÄ›n, protože pÅ™i stejném poÄtu bodů na konci hry rozhoduje poÄet kamenů ve vlastnà zásobÄ›.
Hracà figurka LudvÃk XIV.
Na každé peněžnà kartÄ› otoÄené vždy ve fázi zásobovánà je urÄeno, na kterou kartiÄku osobnosti se umÃstà figurka LudvÃka XIV. PÅ™i vyhodnocovánà kartiÄky s LudvÃkem XIV. platà trochu jiná pravidla než obvykle:
- HráÄ, který má na kartiÄce nejvÃce kamenů vlivu zÃskává dva žetony: žeton, kterým odměňuje daná osobnost a navÃc jeÅ¡tÄ› jeden žeton s korunou. NáslednÄ› musà vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky vrátit zpÄ›t do spoleÄné zásoby uprostÅ™ed stolu. Toto platà pro obÄ› podmÃnky „PenÃze“ i „1. mÃsto“.
- HráÄ, který má na kartiÄce druhý nejvyššà poÄet kamenů vlivu zÃskává jeden žeton, a to právÄ› ten žeton, kterým odměňuje daná osobnost (nezávisle na tom, zda je podmÃnka „PenÃze“ nebo „1. mÃsto“). NáslednÄ› vracà vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky zpÄ›t do vlastnà zásoby.
- Ostatnà hráÄi nezÃskávajà nic („1.mÃsto“) nebo si mohou odmÄ›nu koupit („PenÃze“). V obou pÅ™Ãpadech vracà vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky zpÄ›t do vlastnà zásoby.
Figurka LudvÃka XIV. je poté vrácena zpÄ›t vedle peněžnÃch karet, kde Äeká na opÄ›tovné umÃstÄ›nà na zaÄátku dalÅ¡Ãho kola.
Pozor: MajÃ-li na kartiÄce s LudvÃkem XIV. dva nebo vÃce hráÄů nejvÃce kamenů, zÃskávajà vÅ¡ichni tito hráÄi pouze ten žeton, kterým odměňuje daná osobnost (Žeton koruny nezÃskává nikdo!). Jejich kameny jsou vráceny do spoleÄné zásoby a kartiÄka je i v tomto pÅ™ÃpadÄ› otoÄena. VÅ¡ichni ostatnà hráÄi nezÃskávajà nic („1. mÃsto“) nebo si mohou odmÄ›nu koupit („PenÃze“). V obou pÅ™Ãpadech vracà vÅ¡echny své kameny vlivu z této kartiÄky zpÄ›t do vlastnà zásoby. Je-li jeden prvnà a vÃce druhých hráÄů, zÃskává prvnà dva žetony a druzà hráÄi nezÃskávajà nic („1.mÃsto“) nebo si mohou odmÄ›nu koupit („PenÃze“).
[editovat] Mise (Missionenphase)
Poté, co je vÅ¡ech 12 kartiÄek vyhodnoceno, plnà postupnÄ› hráÄi poÄÃnajÃc startovnÃm hráÄem kola karty misÃ. Aby mohl hrÃ¡Ä vyložit kartu mise odkrytÄ› pÅ™ed sebe, musà vrátit zpÄ›t do banku uprostÅ™ed stolu oba na kartÄ› mise zobrazené žetony.
Žeton koruny nahrazuje libovolný jiný žeton. Pro kartu mise smà být použity také dva žetony koruny.
Symbol „?“ na pravém žetonu mise znamená, že hrÃ¡Ä může pro splnÄ›nà použÃt libovolný žeton. OkamžitÄ› poté, co hrÃ¡Ä odložil dva žetony misà a vyložil odpovÃdajÃcà kartu mise, dolÃzne si hned jednu kartu z libovolné ze třà hromádek karet misÃ.
HrÃ¡Ä si tedy napÅ™. smà lÃznout tmavÄ› modrou kartiÄku pÅ™estože hrál svÄ›tle modrou kartiÄku. OkamžitÄ› poté smà hrÃ¡Ä vyložit dalšà kartu mise (také právÄ› lÃznutou!), když znovu odložà odpovÃdajÃcà žetony a znovu si lÃzne novou kartu mise. To provádà tak dlouho, dokud již nemůže vyložit žádnou dalšà kartu mise, protože nemá dostatek žetonů nebo správné žetony. Pak je na Å™adÄ› dalšà hráÄ.
Pozor: Každý hrÃ¡Ä si smà ponechat maximálnÄ› jeden žeton do následujÃcÃho kola. Pokud má hrÃ¡Ä u sebe poté, co vyplnil své mise, vÃce než jeden žeton, musà vÅ¡echny nadbyteÄné žetony vrátit zpÄ›t doprostÅ™ed stolu. Za každý žeton, o který takto pÅ™ijde, zÃskává jako náplast jeden erb.
Poté, co vÅ¡ichni hráÄi ukonÄili svoji fázi misÃ, pÅ™emÃstà se kartiÄka zaÄÃnajÃcÃho hráÄe k následujÃcÃmu hráÄi; zaÄÃná nové kolo (viz fáze zásobovánÃ). Po fázi misà ve 4. kole hra konÄÃ.
Pozor: Pokud hrajà jen tÅ™i hráÄi, obdržà zaÄÃnajÃcà hrÃ¡Ä ve 4. kole bÄ›hem fáze zásobovánà vrchnà kartu z balÃÄku intrik jako odÅ¡kodnÄ›nà za to, že jako jediný musà zaÄÃnat 2x za hru.
[editovat] Konec Hry
Po dokonÄenà fáze misà ve 4. kole vymÄ›nà nejprve hráÄi pÅ™ebývajÃcà materiál za erb. Za každou z následujÃcÃch vÄ›cà zÃskává hrÃ¡Ä jeden erb:
- karta vlivu (zÃskaná pomocà kartiÄky 11)
- nepoužitá karta intrik
- nepoužitý žeton misÃ
- kámen vlivu na nÄ›jaké z kartiÄek (pomocà kartiÄky 6 a 8)
- 3 louisdory
Nynà vÅ¡ichni hráÄi otoÄà své erby lÃcem nahoru a roztÅ™Ãdà je podle druhů. NáslednÄ› je pro jednotlivé druhy erbů zjiÅ¡tÄ›no, kdo z hráÄů jich má nejvÃce. Tento hrÃ¡Ä obdržà jeden dalšà erb z banku a položà si ho zakrytÄ› (rubem nahoru) k ostatnÃm svým erbům. MajÃ-li nejvÃce erbů od nÄ›kterého druhu dva nebo vÃce hráÄů, obdržà dalšà erb vÅ¡ichni tito hráÄi. Poté, co se vyhodnotà vÅ¡ech Å¡est druhů erbů, spoÄÃtá si každý hrÃ¡Ä poÄet vÅ¡ech zÃskaných erbů (odkrytých i zakrytých) a pÅ™ipoÄte si ho poÄtu bodů zÃskaných za splnÄ›né mise. Každá karta mise je nezávisle na své funkci a obtÞnosti splnÄ›nà hodnocena 5ti vÃtÄ›znými body. VÃtÄ›zem je hrÃ¡Ä s nejvyššÃm poÄtem bodů. PÅ™i remÃze vyhrává hrÃ¡Ä s vyššÃm poÄtem kamenů vlivu ve své zásobÄ›.
[editovat] Karty
[editovat] KartiÄky osobnostÃ
OdmÄ›ny zÃskávané od jednotlivých osobnostà jsou na obou stranách kartiÄek stejné, lišà se pouze podmÃnky, které se stÅ™Ãdajà mezi „penÃze“, „1. mÃsto“ a „kameny vlivu“.
- Anne d’ Autriche (#1)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s jablkem.
- Philippe I. de Orléans (#2)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s listinou.
- Marie-Thérése d’ Espagne (#3)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s prstenem.
- le Grand Dauphin (#4)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s helmicÃ.
- Francoise-Athénais de Montespan (#5)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s korunou.
- le Grand Condé (#6)
HrÃ¡Ä zÃskává skrytÄ› jeden erb, který si položà pÅ™ed sebe. NáslednÄ› smà umÃstit jeden kámen ze spoleÄné zásoby na jednu libovolnou kartiÄku.
- Jean-Baptiste Colbert (#7)
HrÃ¡Ä zÃskává 5 louisdorů z banku.
- Francoise de Maintenon (#8)
HrÃ¡Ä smà umÃstit dva vlastnà kameny vlivu ze spoleÄné zásoby na kartiÄku 5. NavÃc si smà vzÃt jeden svůj kámen vlivu ze spoleÄné zásoby do vlastnÃ.
- Louise de la Valliere (#9)
HrÃ¡Ä zÃskává jeden žeton s korunou.
- Henri de Turenne (#10)
HrÃ¡Ä zÃskává skrytÄ› dva erby, které si položà pÅ™ed sebe.
- Jules Mazarin (#11)
HrÃ¡Ä zÃskává vrchnà kartu z balÃÄku karet vlivu.
- Francois-Michel Louvois (#12)
HrÃ¡Ä zÃskává skrytÄ› jeden erb, který si položà pÅ™ed sebe, a vrchnà kartu z balÃÄku karet intrik.
UpozornÄ›nÃ:
- Na vÅ¡ech kartiÄkách si bere odmÄ›nu nejprve vÃtÄ›z (hráÄ, který má na kartiÄce pÅ™evahu), poté následujà postupnÄ› ostatnà hráÄi poÄÃnaje zaÄÃnajÃcÃm hráÄem kola. PoÅ™adà hráÄů má ale svůj význam pouze u kartiÄek 6 a 8.
- Každý hrÃ¡Ä obdržà odmÄ›nu pouze 1x za kolo. Nemůže si tedy napÅ™. koupit dalšà žeton nebo kartu.
- ZÃskává-li hrÃ¡Ä Å¾eton koruny, smà si ji vzÃt z kterékoliv z obou hromádek. Zásoba žetonů s korunou je rozdÄ›lena na dvÄ› Äásti jen z důvodu vÄ›tšà pÅ™ehlednosti.
- ZÃskává-li hrÃ¡Ä erb (kartiÄky 6, 10 a 12),položà ho skrytÄ› pÅ™ed sebe, aniž ho ukazuje soupeřům. Své erby si smà prohlédnout kdykoliv bÄ›hem hry.
- ObdržÃ-li hrÃ¡Ä kartu vlivu (kartiÄka 11), bere si ji do ruky a v následujÃcà fázi vlivu tak může zahrát o kartu vÃce.
- ObdržÃ-li hrÃ¡Ä kartu intriky (kartiÄka 12), bere si ji do ruky a kterékoliv dalšà fázi vyhodnocenà ji může zahrát.
- UmisÅ¥uje-li hrÃ¡Ä kameny z vÅ¡eobecné zásoby (kartiÄka 6 a 8) a ve spoleÄné zásobÄ› jich již nenà dostatek, smà je vzÃt také z vlastnà zásoby.
DoplnÄ›nÃ:
- Pokud jsou na kartiÄkách osobnostà nebo kartách zobrazeny malé kameny vlivu, jsou vždy mÃnÄ›ny kameny ze spoleÄné zásoby, jsou-li zobrazeny velké kameny, znamená to kameny vlivu z vlastnà zásoby.
- PenÄ›z, žetonů misà i erbů je ve hÅ™e dostatek. Pokud se vÅ¡ak pÅ™esto stane, že nÄ›jaký materiál doÅ¡el, je potÅ™eba chybÄ›jÃcà materiál doÄasnÄ› nÄ›ÄÃm nahradit.
[editovat] Karty misÃ
Vyložená karta mise zůstává ležet až do konce hry pÅ™ed hráÄem lÃcem vzhůru. Pokud nenà uvedeno na kartÄ› jinak, lze ji použÃt v pÅ™ÃsluÅ¡né fázi právÄ› jednou. Téměř vÅ¡echny karty lze tedy uplatnit ne jednou za hru, ale jednou v každém kole. Vyloženou kartu jejà majitel může, ale nemusà použÃt. Kvůli lepÅ¡Ãmu pÅ™ehledu by hráÄi mÄ›li mÃt vyložené karty uspořádané zleva doprava tak, jak pÅ™icházejà na Å™adu v jednotlivých fázÃch hry.
20 svÄ›tle modrých karet lze vyložit nejsnadnÄ›ji, protože je k tomu zapotÅ™ebà jeden urÄitý a jeden libovolný žeton mise. Proto odmÄ›na za jejà vyloženà je dost omezená. Karty pÅ™edstavujà tÄ›chto 7 typů:
- +1 karta mise [+1 Missionkarte] (obsažena 2x) Tyto dvÄ› karty misà jsou jediné, které lze použÃt pouze jednou za celou hru, a to hned pÅ™i jejich vyloženÃ.
HrÃ¡Ä si dobÃrá po vyloženà této karty mÃsto jedné karty dvÄ› libovolné karty mise. PÅ™itom si může prohlédnout nejprve prvnà z nich, a pak si teprve vzÃt druhou (nemusà být z téže hromádky). Od tohoto okamžiku až do konce hry má tedy hrÃ¡Ä v ruce tÅ™i karty misà mÃsto dvou.
- +1 kámen vlivu [+1 Einflusstein] (4x)
HrÃ¡Ä si v druhém kroku každé zásobovacà fáze bere jeden svůj kámen vlivu ze spoleÄné zásoby a pÅ™idá si ho do vlastnÃ. NenÃ-li ve spoleÄné zásobÄ› žádný jeho kámen, karta mu v tomto okamžiku nepÅ™inášà žádný užitek.
- +1 louisdor [+1 Louisdor] (4x)
HrÃ¡Ä si v druhém kroku každé zásobovacà fáze bere z banku 1 louisdor.
- +1 kámen vlivu na kartiÄku 1/2/3/4 [+1 Einflusstein auf die Tafel 1/2/3/4] (každá 1x)
HrÃ¡Ä umÃstÃ, pokud chce, na zaÄátku fáze vlivu jeden ze svých kamenů vlivu ze spoleÄné zásoby na kartiÄku 1, resp. 2, resp. 3, resp. 4, podle toho, co je na kartÄ› mise napsáno.
- Zaplať 2 louisdory [Zahle 2 Louisdor] (2x)
HrÃ¡Ä může, pokud si pÅ™eje, jedenkrát v každé fázi vlivu zaplatit do banku 2 louisdory mÃsto zahránà karty. Pak pÅ™icházà na Å™adu dalšà hrÃ¡Ä (HrÃ¡Ä tedy za cenu 2 louisdorů ze své vůle jednou vynechává tah.).
- Výměna žetonu misà [Mission chip tauschen] (2x)
HrÃ¡Ä může – poté, co zaplatil 2 louisdory do banku – v libovolném okamžiku každé fáze misà vymÄ›nit jeden ze svých žetonů misà za jeden žeton s korunkou. Tuto kartu lze použÃt už v té fázi misÃ, ve které byla vyložena.
- Výměna karet misà [Missionkarten tauschen] (2x)
HrÃ¡Ä smà na konci každé fáze misà jednu nebo dvÄ› karty misà z ruky odložit dospod hromádky pÅ™ÃsluÅ¡né barvy rubem vzhůru a dobrat si mÃsto nà do ruky odpovÃdajÃcà poÄet karet z libovolné hromádky.
Když se stane, že má hrÃ¡Ä vyložené obÄ› karty, které umožňujà výmÄ›nu, může použÃt nejprve jednu a pak druhou (Může tedy karty, které právÄ› zÃskal výmÄ›nou pomocà prvnà karty, pomocà druhé karty vymÄ›nit znovu).
U 12ti stÅ™ednÄ› modrých karet je vyloženà o nÄ›co těžšà (jsou zapotÅ™ebà dva různé žetony misÃ), ale pÅ™inášejà mnohem vÄ›tšà zisk. DÄ›là se na následujÃcÃch 5 typů karet:
- +2 louisdory… [+2 Louisdor…] (4x)
HrÃ¡Ä si může ve druhém kroku každé fáze zásobovánà vybrat, jestli si vezme z banku 2 louisdory nebo 1 louisdor a 1 kámen vlivu nebo 2 kameny vlivu ze spoleÄné zásoby.
- +1 erb [+1 Wappen] (4x)
HrÃ¡Ä si bÄ›hem 2.kroku každé zásobovacà fáze bere skrytÄ› 1 erb a položà si ho skrytÄ› pÅ™ed sebe.
- +1 kámen na kart. s LudvÃkem XIV. [+1 Einflusstein auf die Tafel mit Louis XIV.] (1x)
HrÃ¡Ä umÃstà na zaÄátku každé fáze vlivu jeden ze svých kamenů vlivu ze spoleÄné zásoby na kartiÄku s figurkou LudvÃka XIV.
- +1 kámen na kartiÄku 5/9 [+1 Einflusstein auf die Tafel 5/9] (každá 1x)
HrÃ¡Ä umÃstà na zaÄátku každé fáze vlivu jeden svůj kámen ze spoleÄné zásoby na kartiÄku 5, resp. 9.
- Výměna jedné karty vlivu [1 Einflusskarte austauschen] (2x)
HrÃ¡Ä může 1x v každé fázi vlivu mÃsto zahránà karty vlivu ji pouze odhodit na odkládacà hromádku a vzÃt si mÃsto nà jinou, tj. vrchnà kartu z balÃÄku, ze kterého se karty rozdávaly. Po této akci pÅ™icházà na Å™adu dalšà hráÄ.
Pro 8 tmavomodrých karet misà je vyloženà nejobtÞnÄ›jÅ¡Ã, protože jsou k tomu zapotÅ™ebà dva stejné žetony misÃ. Výhody z nich plynoucà jsou ale znaÄné. Jsou tvoÅ™eny tÄ›mito kartami:
- +3 kameny vlivu [+3 Einflussteine]
HrÃ¡Ä pÅ™emÃstà ve 2.kroku každé zásobovacà fáze 3 své kameny ze spoleÄné zásoby do své vlastnÃ. Pokud již ve spoleÄné zásobÄ› žádné kameny nemá, nedostane nic.
- +3 louisdory [+3 Louisdor]
HrÃ¡Ä si v druhém kroku každé zásobovacà fáze bere z banku 3 louisdory.
- +1 karta intrik [+1 Intrigekarte]
HrÃ¡Ä si v druhém kroku každé zásobovacà fáze bere do ruky vrchnà kartu z balÃÄku karet intrik.
- 1 kámen vlivu = 1 karta vlivu [1 Einflusstein = 1 Einflusskarte]
HrÃ¡Ä smà v každé zásobovacà fázi pÅ™emÃstit jeden kámen z vlastnà zásoby do spoleÄné zásoby. Za to je odmÄ›nÄ›n vrchnà kartou z balÃÄku karet vlivu.
- 1 karta vlivu = 4 kameny [1 Einflusskarte = 4 Steine]
HrÃ¡Ä může v každé fázi vlivu pÅ™i hranà jedné své karty vlivu (osobnosti nebo žolÃka) položit až 4 kameny vlivu (nebo je pÅ™emÃstit ze spoleÄné do vlastnà zásoby). PÅ™i jejich pokládánà může zaÄÃt na libovolné kartiÄce (nezávisle na osobnosti zobrazené na právÄ› vyložené kartÄ› vlivu). Jinými slovy: Libovolná hráÄova karta vlivu je považována za 4-kamenného žolÃka.
- UmÃstÄ›nà 1 kamene [1 Einflusstein plazieren]
HrÃ¡Ä může na konci každé fáze vlivu, když vÅ¡ichni hráÄi zahráli své karty, položit jeÅ¡tÄ› jeden svůj kámen vlivu ze spoleÄné zásoby na libovolnou kartiÄku osobnosti.
- 1x prvnà [Einmal Erster]
HrÃ¡Ä může v každé fázi vyhodnocenà rozhodnout jeden pÅ™Ãpad dÄ›leného 1.mÃsta ve svůj prospÄ›ch. KartiÄka se po vyhodnocenà v tomto pÅ™ÃpadÄ› otáÄÃ.
Pozor: Karta se uplatňuje až po eventuálnÃm zahránà pÅ™ÃsluÅ¡né karty intrik.
- -1 louisdor [-1 Louisdor]
HrÃ¡Ä platà v každé fázi vyhodnocenà u každé osobnosti (nejen u jedné, ale u libovolného poÄtu!), u které si nÄ›co kupuje, o 1 louisdor ménÄ›, než je uvedeno na kartiÄce.
Pozor: Tato karta neplatà pro karty misÃ, které pÅ™inášejà penÃze!
Pokyny:
- Když má hrÃ¡Ä pÅ™ed sebou vyložené stejné karty, může vždy v pÅ™ÃsluÅ¡né fázi použÃt každou z nich. Tak napÅ™Ãklad hráÄ, který má vyložené dvÄ› karty „výmÄ›na žetonu misÓ může zaplatit do banku 2x 2 louisdory a vymÄ›nit si tak 2 žetony za žetony s korunkou. HráÄ, který vyložil 2 karty „+1 karta mise“, má tak v ruce 4 karty misÃ.
- Pokud smà hrÃ¡Ä na základÄ› nÄ›které karty mise umÃstit kameny vlivu ze spoleÄné zásoby, může je vzÃt i ze své vlastnÃ, pokud jich ve spoleÄné zásobÄ› nenà dostatek.
[editovat] Hra pro dva hráÄe
[editovat] PÅ™Ãprava hry
VÅ¡e je stejné s jednou výjimkou. Prvnà hrÃ¡Ä odložà doprostÅ™ed stolu stejnÄ› jako pÅ™i hÅ™e ve vÃce hráÄÃch 5 kamenů, ale druhý hrÃ¡Ä odložà 6 kamenů.
[editovat] Průběh hry
VÅ¡echno je stejné s jedinou výjimkou. PoužÃvá se jeÅ¡tÄ› dalÅ¡Ãch 8 kamenů vlivu tÅ™età neutrálnà barvy, tj. hraje jeÅ¡tÄ› tÅ™etÃ, imaginárnà hráÄ.
Na zaÄátku každé fáze vlivu se na kartiÄku s figurkou LudvÃka XIV. umÃstà 2 kameny vlivu v neutrálnà barvÄ›. NavÃc se odkryjà hornà tÅ™i karty z balÃÄku karet vlivu. Za každou otoÄenou kartu se na odpovÃdajÃcà kartiÄku umÃstà dalšà dva neutrálnà kameny vlivu (za žolÃka se odkrývá dalšà karta). OtoÄené karty vlivu se odložà na odkládacà balÃÄek.
Pak hrajà stÅ™ÃdavÄ› své karty vlivu oba hráÄi. Hodnocenà probÃhá podle obvyklých pravidel s tÃm, že pokud má imaginárnà hrÃ¡Ä nÄ›kde vÄ›tÅ¡inu, tak nic nedostává.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
- pÅ™ehled hernÃho materiálu - http://deskovehry.t35.com/?/ludvik/