Maharaja
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 2-5 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | 30 minut | |||
Autor | Wolfgang Kramer Michael Kiesling | |||
Vydánà |
| |||
OcenÄ›nà | Spiel des Jahres 2004 - nominace, Deutscher Spiele Preis 2004 - 7.mÃsto |
HráÄi pÅ™edstavujà stavitele, kteřà putujà mezi mÄ›sty v Indii a v nich stavà paláce. ZvÃtÄ›zà ten, kdo prvnà postavà sedm paláců.
[editovat] Pravidla
[editovat] Články
Jirka bauma:Návrh strategie Maharaja
[editovat] Hernà materiál
hracà plán,
· je na nÄ›m nakresleno 7 mÄ›st, která jsou spoleÄnÄ› se startovnÃm polem architektů propojena sÃtà cest, na každé cestÄ› se nacházejà 1-2 vesnice
· každé mÄ›sto obsahuje 7 polÃ, do kterých se stavà paláce, vedle mÄ›sta se nacházà Ätvercové pole, do kterého se umÃsÅ¥uje figurka Maharaji oznaÄujÃcà návÅ¡tÄ›vu Maharaji ve mÄ›stÄ›
· na pravém okraji plánu se nacházà guvernerská stupnice
domky - 20 domků od 5 barev
paláce (sklenÄ›né kameny) - 7 paláců od 5 barev, pozor na to, že Äerný palác je spÃÅ¡ tmavÄ› vÃnový
archtekti - 1 figurka od 5 barev
figurka Maharaji
penÃze - 60 žetonů s ÄÃsly 1, 5, 10
destiÄky guvernerů mÄ›st - 7 guvernerů, od každého mÄ›sta jeden
cifernÃky - 1 cifernÃk od 5 barev, sloužà k nastavenà 2 akcÃ, které hrÃ¡Ä provádà v jednom kole
kartiÄky rolà - role s ÄÃsly 1-6 pro základnà verzi, + role s ÄÃslem 7 pro rozÅ¡ÃÅ™enou verzi
modré akÄnà destiÄky - 7 destiÄek, použÃvajà se pouze v rozÅ¡ÃÅ™ené verzi
[editovat] PoÄáteÄnà postavenÃ
Každý hrÃ¡Ä si vybere barvu, se kterou bude hrát.
Od této barvy si vezme figurku architekta, 10 domků, 7 paláců a cifernÃk. Zbylých 10 domků odložà stranou na hromádku do banku, tzn. vedle hracÃho plánu.
HráÄi postavà architekty na startovnà pole dole uprostÅ™ed.
Každý hrÃ¡Ä si vezme 15 penÄ›z. Zbylé penÃze se odložà stranou na hromádku do banku.
Role 1- 6 se vyložà vedle hracÃho plánu, pokud se hraje rozÅ¡ÃÅ™ená verze pravidel, tak i role 7.
V pÅ™ÃpadÄ›, že hru hraje ménÄ› než 5 hráÄů, umÃstà se paláce nehrajÃcÃch barev do mÄ›st na nÄ›která z okrajových polà paláců, do každého mÄ›sta od každé barvy jeden palác.
HráÄi náhodnÄ› rozmÃstà guverner mÄ›st na guvernerské stupnici, tak aby se nejvýše položený guverner nalézal na poli pod polem 1. (Na jednom poli se může nacházet maximálnÄ› 1 guverner.)
[editovat] Zahájenà hry
HráÄi si mezi sebou urÄà zaÄÃnajÃcÃho hráÄe a od nÄ›j ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek si každý hrÃ¡Ä vezme jednu roli.
Poté v poÅ™adà urÄeném ÄÃslem role od nejnižšà po nejvyššà rozmÃstà hráÄi postupnÄ› po jednom 4 domky do vesnic. (V jedné vesnici mohou být postaveny maximálnÄ› 2 domky.)
[editovat] Průběh hry
Hra se skládá ze 7 až 10 kol. V každém kole každý hrÃ¡Ä odehraje 2 akce, a poté se provede vyhodnocenà kola.
Hra konÄà buÄ po 10 kolech, nebo poté, co nÄ›který hrÃ¡Ä postavà vÅ¡ech svých 7 paláců, pÅ™iÄemž kolo se vždy dohrává.
[editovat] Vyhodnocenà hry
Výsledné poÅ™adà hráÄů urÄuje poÄet postavených paláců. PÅ™i rovnosti v poÄtu postavených paláců rozhoduje vyššà poÄet penÄ›z zbylých na konci hry. Pekud nastane jak rovnost v palácÃch, tak rovnost v penÄ›zÃch rozhoduje o poÅ™adà hráÄů nižšà ÄÃslo role.
[editovat] Průběh kola
Na zaÄátku kola se nejnÞe položený guverner mÄ›sta na guvernerské stupnici pÅ™esune nahoru až na pole s ÄÃslem oznaÄujÃcÃm poÅ™adà kola. Zároveň se tÃm urÄÃ, že se v tomto mÄ›stÄ› provede v tomto kole vyhodnocenÃ, a umÃstà se do nÄ›j figurka Maharaji (na pÅ™ÃsluÅ¡né pole).
Každý hrÃ¡Ä nastavà na cifernÃku akcà tajnÄ› své 2 akce.
Jednotlivà hráÄi provedou nastavené 2 akce (- viz Zahránà akcÃ) v poÅ™adà daném ÄÃslem role od nejnižšà po nejvyššÃ. (Tzn. hráÄ, který má z tÄ›ch, co dosud neodehráli své 2 akce, roli s nejnižšÃm ÄÃslem, otoÄà svůj cifernÃk, a odehraje je. Atd.)
Poté, co vÅ¡ichni hráÄi odehrajà své akce, se provede vyhodnocenà mÄ›sta oznaÄeného Maharajou - viz Vyhodnocenà mÄ›sta, a tÃm kolo konÄÃ.
[editovat] Zahránà akcÃ
HrÃ¡Ä odehraje 2 akce nastavené na cifernÃku. (Popis jednotlivých akcà - viz Akce)
HrÃ¡Ä si může vybrat, kterou akci provede jako prvnÃ, a kterou jako druhou. Ale vždy musà provést nejprve celou jednu akci, a poté celou druhou akci.
V pÅ™ÃpadÄ›, že hrÃ¡Ä nenà schopen nechce zvolenou akci splnit, si ostatnà hráÄi jako pokutu za nedodrženà akce vezmou 2 penÃze z banku, dotyÄný hrÃ¡Ä pak může akci splnit pouze z Äásti.
BÄ›hem 2 akcà hrÃ¡Ä navÃc může, a to zcela libovolnÄ› (tzn. na zaÄátku, kdykoliv v průbÄ›hu, na konci) provést:
· libovolnÄ›krát pÅ™esunout svého architekta - viz Pohyb architekta, zde má jediné omezenÃ, na konci tahu musà být architekt umÃstÄ›n buÄ ve mÄ›stÄ› nebo na startovnÃm poli
· odehrát privilegium role, každá role má nÄ›jaké privilegium - viz Role, toto privilegium může hrÃ¡Ä odehrát kdykoliv bÄ›hem provádÄ›nà svých 2 akcÃ. Pokud hrÃ¡Ä nastavà jako jednu ze svých akcà výmÄ›nu rolÃ, může využÃt prilegium, jak původnÃ, tak nové role, ale musà toto privilegium využÃt v dobÄ›, kdy pÅ™ÃsluÅ¡nou roli právÄ› vlastnÃ. (StejnÄ› tak, pokud by jako obÄ› své akce nastavil výmÄ›nu rolÃ, mohl by využÃt privilegia vÅ¡ech 3 rolÃ.)
[editovat] Stavba
Pokud je souÄástà akce nebo privilegia role stavba domku nebo stavba paláce, platà pro ni obecnÄ› následujÃcà zásady. (NenÃ-li konkrétnÄ› Å™eÄeno jinak.)
Domek je možno postavit do vesnice nebo do mÄ›sta. Pokud se stavà nebo pÅ™esouvá domek do mÄ›sta, musà v nÄ›m být pÅ™Ãtomen vlastnà architekt. Stavba domku stojà 1 penÃz, pÅ™esun domku je zadarmo. Do mÄ›sta lze postavit libovolný poÄet domků, ty se umÃsÅ¥ujà na okraj mÄ›sta, do vesnice je možno postavit max. 2 domky. Ve 2 hráÄÃch se smà do jedné vesnice postavit nebo pÅ™emÃstit max. 1 domek.
Palác je možno postavit do mÄ›sta, pÅ™iÄemž v tomto mÄ›stÄ› musà být pÅ™Ãtomen vlastnà architekt. Stavba paláce stojà 12 penÄ›z. Do mÄ›sta lze postavit max. 7 paláců, a to na vyhražená pole, pÅ™iÄemž nelze postavit 2 paláce do jednoho pole.
[editovat] Pohyb architektem
HrÃ¡Ä může bÄ›hem svého tahu libolnÄ› pÅ™esouvat po vymezených cestách architekta z jednoho jakéhokoliv mÄ›sta do druhého. S tou vyjÃmkou, že architekta nelze pÅ™esouvat pÅ™es vesnici, ve které nenà postaven žádný domek. (PÅ™es mÄ›sto a pÅ™es startovnà pole může architekt cestovat neomezenÄ›.)
Pokud architekt cestuje pÅ™es vesnici, ve které nemá postavený žádný domek své barvy, musà každému hráÄi, který tam má svůj domek, zaplatit jeden penÃz (tzn. jsou-li tam postaveny 2 domky, musà zaplatit 2 penÃze.)
[editovat] Akce
Stavba paláce a domku:
· hrÃ¡Ä musà postavit palác a domek.
Stavba paláce:
· hrÃ¡Ä musà postavit palác
Stavba 2 domků:
· hrÃ¡Ä musà postavit 2 domky, z toho jeden domek musà postavit do mÄ›sta.
Stavba 1 domku:
· hrÃ¡Ä musà postavit domek.
Přesun 1 domku:
· hrÃ¡Ä musà pÅ™esunout 1 domek. PÅ™esun domku nestojà nic.
Doplněnà 2 domků:
· hrÃ¡Ä si musà doplnit 2 domky z banku. Akce je zadarmo.
Výměna role:
· hrÃ¡Ä si musà vzÃt jinou roli, a to buÄ z banku, nebo od soupeÅ™e. Svoji původnà roli musà vrátit do banku. SoupeÅ™, od kterého roli bere, mu v tom nesmà bránit, a sám bezprostÅ™ednÄ› na to si musà vzÃt z banku jinou roli.
2 penÃze:
· hrÃ¡Ä si vezme 2 penÃze z banku.
Přesun guvernerů měst:
· hrÃ¡Ä vezme libovolného guverner na guvernerské stupnici a posune ho o 2 pole dolů. Guvernéři nacházejÃcà se 1 a 2 pole pod původnÃm postavenÃm pÅ™esouvaného guverner se pÅ™esunou na uvolnÄ›né mÃsto o 1 pole nahoru. (PÅ™esun nenà omezen koncem stupnice, též se může stát, že pÅ™esunem vznikne mezi guvernery prázdné pole.)
[editovat] Role
1 - mogul:
· nemá žádné privilegium.
2 - kupec:
· hrÃ¡Ä si bere jeden penÃz z banku.
3 - světec:
· pÅ™i vyhodnocenà mÄ›sta se každý okrajový palác poÄÃtá hráÄi za 2 body (mÃsto za 1 bod) (toto privilegium jde využÃt, pokud hrÃ¡Ä má roli v drženà pÅ™i vyhodnocovánÃ).
4 - potulný mnich:
· pÅ™i pÅ™ejezdu vesnice architektem, kde majà svoje domky pouze soupeÅ™i, hrÃ¡Ä tÄ›mto soupeřům penÃz neplatà ze svého, ale z banku.
5 - stavitel:
· hrÃ¡Ä si může postavit zadarmo 1 domek, nebo pÅ™esunout zadarmo 1 domek.
6 - Å™emeslnÃk:
· stavba paláce stojà hráÄe pouze 9 penÄ›z.
[editovat] Vyhodnocenà města
Za každý domek, okrajový palác a architekta umÃstÄ›ných v pÅ™ÃsluÅ¡ném mÄ›stÄ› si každý hrÃ¡Ä napoÄte 1 pomocný bod a za stÅ™edový palác 3 body.
Kdo má vÃc bodů, toho Maharaja vÃce odmÄ›nÃ, v pÅ™ÃpadÄ› rovnosti pomocných bodů je úspěšnÄ›jšà ten, kdo má roli s nižšÃm ÄÃslem. Kdo ve mÄ›stÄ› nenà pÅ™Ãtomen vůbec, nedostane nic. (Paláce nehrajÃcÃch barev se vyhodnocovánà nezúÄasňujÃ.)
Podle poÅ™adà v poÄtu dosažených pomocných bodů si hráÄi rozdÄ›là penÃze z banku:
ve 2 hráÄÃch: 10-5 penÄ›z (v poÅ™adà od nejlepÅ¡Ãho po nejhorÅ¡Ãho hráÄe)
ve 3 hráÄÃch: 11-7-3 penÄ›z (v poÅ™adà od nejlepÅ¡Ãho po nejhorÅ¡Ãho hráÄe)
ve 4 hráÄÃch: 12-9-6-3 penÄ›z (v poÅ™adà od nejlepÅ¡Ãho po nejhorÅ¡Ãho hráÄe)
v 5 hráÄÃch: 13-10-7-4-1 penÄ›z (v poÅ™adà od nejlepÅ¡Ãho po nejhorÅ¡Ãho hráÄe)
(Pokud by, zÅ™ejmÄ› pouze teoreticky, byl pÅ™i vyhodnocenà mÄ›sta ve mÄ›stÄ› pÅ™Ãtomen pouze 1 hráÄ, vezme si 5 penÄ›z navÃc.)
[editovat] Pravidla rozÅ¡ÃÅ™ené verze
Jedná se o 4 na sobÄ› nezávislá pravidla. Tzn. je možno jak pÅ™Ãjmout pouze nÄ›které z nich, tak také vÅ¡echny 4.
[editovat]
K použitelným rolÃm se pÅ™idá role 7 - JogÃn. HráÄ, který si ji vybere, má jako privilegium možnost vzÃt si jednu modrou akÄnà destiÄku.
BÄ›hem svých 2 akcà může hráÄ, který vlastnà akÄnà destiÄku, tuto destiÄku použÃt, což znamená, že hrÃ¡Ä má v tom kole akci navÃc. Jako akci navÃc nenà možno zahrát akci výmÄ›nu rolÃ. HrÃ¡Ä nemůže bÄ›hem jednoho kola použÃt vÃc než jednu akÄnà destiÄku.
[editovat] Dražba rolÃ
Role je možno na zaÄátku hry dražit. Dražà se penÄ›zi. UrÄà se poÄáteÄnà hráÄ, ten si vybere jednu roli a dá prvnà nabÃdku. Poté postupnÄ› dalšà hráÄi ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek mohou nabÃdku pÅ™ebÃt nebo dát pass, když dajà pass, z dražby vypadávajÃ, dražba je vÃcekolová a konÄà v momentÄ›, kdy zbyde poslednà zájemce. Pokud poÄáteÄnà hrÃ¡Ä roli vydražÃ, dražbu dalšà role zaÄÃná hrÃ¡Ä po jeho levici, jinak opÄ›t zaÄÃná on. Poslednà hrÃ¡Ä si může vybrat mezi zbylými rolemi zadarmo.
[editovat] Rodné město
HráÄ, který má pÅ™i vyhodnocenà pÅ™ed sebou roli se symbolem guvernéra právÄ› vyhodnocovaného mÄ›sta, má ve vyhodnocenà o jeden pomocný bod vÃc.
[editovat] VýmÄ›na rolÃ
Akce výmÄ›na role se definuje odliÅ¡nÄ›. HrÃ¡Ä si vezme roli z banku, žádnou tam ale nevracÃ, takže má pak vÃc rolà najednou. Pokud role v banku dojdou, může si buÄ vzÃt roli od nÄ›kterého soupeÅ™e, a dát mu tu svou, nebo pokud má nÄ›který soupeÅ™ vÃce rolà než on, může mu jednu roli sebrat, v tom pÅ™ÃpadÄ› si ale poÅ¡kozovaný soupeÅ™ vybere roli, kterou mu dá. Pokud nÄ›který hrÃ¡Ä má vÃce rolÃ, vÅ¡echny vlastnosti vztahujÃcà se k ÄÃslu role se urÄujà podle té s nejnižšÃm ÄÃslem.
[editovat] Otázky a odpovědi
ÚÄastnÃky 4P bylo objeveno, že v oficiálnÃm FAQ k pravidlům je uvedeno, že je povoleno vykonávat obÄ› akce souÄasnÄ›, tzn. napÅ™. postavit domek, vymÄ›nit role, postavit palác, aÄkoliv v pravidlech je napsáno, že to nejde: "A player may freely decide in which order he conducts his actions.", takže nechÅ¥ si to každý pÅ™ebere podle sebe. Jirka bauma 09:33, 8. 9. 2006 (CEST) Jirka bauma 00:35, 26. 12. 2006 (CET)
[editovat] Http://www.deskovehry.cz/images/b/b0/Mhr.pdf
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod