Maharaja - strategie (Jirka Bauma)

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání

[editovat] Návrh strategie Maharaja

2) největší chybou je vyblokovat soupeři průjezd, kde má zatím postavený 1domek, že do druhé vesnice postavím domek sám, to je jak pro mě, tak pro toho soupeře extrémně nevýhodné;

z toho plyne jedna drobná zásada, když stavím domek na cestu, kde je 1 domek postaven, vždy ho stavím do té samé vesnice;

toto pravidlo by mohl nějaký hráč zneužít, průjezdy nedostavovat, místo toho začínat stále nové a nové, nemám to vyzkoušené, myslím, že to nejspíš nemůže vůbec nastat

3) využit jednodomkové průjezdy je samozřejmě zisk, ale ono to není tak jednoduché, na začátku hry mohou existovat cesty, které propojí dříve vyhodnocovaná města, tyto cesty je velmí výhodné obsadit, a to pak má přednost i před jedničkovými průjezdy

4) budovat průjezdy od startu je většinou ztrátové, závisí to ale hodně na rozmístění měst; hráč, co hraje druhý v pořadí, musí počítat s tím, že mu první hráč může kus průjezdu přesunout, takže ho bude muset sám postavit

5) většinou hráč nechává jedno město nepropojené, když jich nechá víc, pravděpodobně tím ztratí, je zajímavé, že v testovacích hrách to prohrávalo skorem vždy a vždy o málo;

je pochopitelně výhodné nechat nepropojené to město, které je co nejposlednější, to souvisí se zásadou 3);

nepropojenost mi vycházela v testovacích hrách, že je dokonce o něco důležitější než obsazení středového paláce

6) pro obsazení středového paláce platí skorem totéž, co pro nepropojenost, čím je to město dřív na řadě, tím je důležitější paláce obsadit;

je přirozené se na začátku hry na ty úplně poslední města vykašlat, nemusí přijít na řadu vůbec, a spíš se snažit zlepšit postavení v právě vyhodnocovaném městě, nicméně už by třeba byla chyba se vykašlat na prostřední města, aspoň jeden středový palác musí za začátku vybudovat každý hráč

7) když hráč buduje okrajové paláce, měl by je budovat po dvojicích, tím pravděpodobně získá víc peněz, než když je buduje ve městech po jednom

8) použít jeden domek k získání lepšího umístění ve městě je normální a logické, použít víc domků je plýtvání domky, hráč poškodí sice soupeře, ale sám sebe taky;

akce doplnění 2 domků je ztrátová, v této hře se něco obtížně doporučuje, protože všechno způsobuje jenom malé rozdíly, tohle bych ale opravdu nedoporučoval

9) posun měst - nejkontroverznější moment strategických zásad,

nejde hrát na začátku, to každý potřebuje rychle postavit paláce a cesty,

pokud někomu na začátku dojdou peníze, že nemůže postavit palác, nebo když se právě draží město, které nemá propojené, je nejenom znevýhodněn tím, že mu v budoucnu více hrozí, že se ztráta bude opakovat, ale i tím, že je v tento okamžik tato akce ještě nevýhodná a nemůže ji využít;

pokud hráč tuhle akci použije, jeho zisk je nepochybně vyšší než kdyby si vzal 2 zlaté;

důležitá zásada je, že akci jde použít pouze v případě, kdy vede k zisku 1. postu, naopak čím lepší post > 1 získám, tím je vyšší pravěpodobnost, že se stanu v dalších kolech obětí odstrčení dozadu, a nezískám tak vůbec nic;

z toho taky plyne, že hráč musí zvážit riziko, že akci zahraje i jiný hráč, který mu tak jeho záměry překazí;

přehnané hraní této akce není špatné z toho důvodu, že to nepřináší zisk, ale z toho důvodu, že většinou hráč nemá, co by výhodně přesunul

10) v Maharaje se vyskytují stejně jako v Puertoricu ustálené sekvence rolí, z nichž některé mohou být takticky výhodné nebo naopak nevýhodné;

klíčová je v tomto ohledu role 6, např. když hráč končí kolo s rolí 6, má šanci v příštím kole začít rolí 2, kterou mu předá role 2, která si potřebovala vzít 6, sám si pak vezme 6 a předá 2 tomu hráči, od kterého si ji vzal - tady pozor na to, že je pochopitelně takticky nevýhodné nechat někomu 6 jenom proto, abychom ho při vyhodnocení porazili;

z toho je taky vidět, že když chci být přítomný vyhodnocení za cenu stavby 2 přístupových domků pomocí stavitele, tak mi stavět palác stojí o 3 víc, to bych řekl je jednak buď 3 nebo 6 za 3, a jednak jsem nesebral soupeři roli 6, takže je to dvojsečné;

takže jednak role 2 je výhodná, protože se nositeli špatně odnímá, jenak role 6 je výhodná, a naopak role jiná než 5 je nevýhodná, protože role 5 má tu výhodu, že končí kolo, může si to tak lépe rozmyslet,a pak bere roli 6, kdežto ta jiná nemá vůbec nic;

na konci hry vznikají ještě kombinace s rolí 3, v zásadě se dá říct, že pokud potřebuje roli 3, má na ni šanci role 6, s tím že pokud ale role 5 jí bude potřebovat ještě víc, tak jí sebere ona;

na začátku je zase výhodné postavit středový palác ve druhém městě, nicméně jak jsem řekl, přístupy mi příjdou důležitější, tzn. 1. hráč nechť si vezme roli 1 a 2. hráč roli 2 a tento problém řeší pouze 3.a 4. hráč, role 4 se dá hrát k ušetření peněz a smíření se s poslední pozicí, kdo by rád hrál dřív, ať si raději vybere roli 5 nebo 6, někdy 1. hráč totiž začne rolí 5, protože chce na začátku postavit víc přístupů, což je docela pravděpodobné, takže bych spíš sázel na tu 5

Jirka bauma 15:40, 12. 3. 2006 (CET)