Othello
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 2 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 8 | |||
Délka hry | 15 až 50 minut | |||
Autor | Lewis Waterman | |||
Vydánà |
|
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hernà materiál
- Hracà deska 8×8 polÃ
- 64 hracÃch kamenů z jedné strany bÃlých, z druhé pak Äerných
[editovat] ZaÄátek hry
- Na zaÄátku jsou na desce položeny ÄtyÅ™i kameny, dva bÃlé a dva Äerné (jako bÃlý kámen budeme oznaÄovat kámen ležÃcà bÃlou stranou nahoru; obdobnÄ› u Äerného). Základnà postavenà je zobrazeno výše na obrázku desky. Ostatnà kameny ležà mimo desku.
- Prvnà je na tahu Äerný. HráÄi se v tazÃch stÅ™ÃdajÃ.
[editovat] Průběh hry
- HráÄ, který je na tahu, vezme jeden svůj kámen ležÃcà mimo desku a položà ho na desku svojà barvou nahoru. Kameny jsou spoleÄné, takže žádnému hráÄi nemohou kameny bÄ›hem hry dojÃt.
- Položit kámen lze pouze tak, aby spolu s jiným kamenem téže barvy, který už na desce ležÃ, obstoupily kameny soupeÅ™e. ObstoupenÃm se rozumÃ, že mezi novÄ› položeným kamenem a jiným kamenem téže barvy ležà souvislá Å™ada kamenů opaÄné barvy. Obstoupená Å™ada může ležet jak ve smÄ›ru rovnoběžném s okrajem desky, tak i úhlopÅ™ÃÄnÄ›. PÅ™Ãklad obstoupenà - viz obrázek.
- PoloženÃm jednoho kamene lze obstoupit nÄ›kolik Å™ad soupeÅ™ových kamenů souÄasnÄ›, pokud se na jejich konci již nacházà kámen barvy toho hráÄe, který táhne (napÅ™Ãklad souÄasnÄ› vodorovnÄ›, svisle i úhlopÅ™ÃÄnÄ› - viz obrázek). V extrémnÃm pÅ™ÃpadÄ› lze tedy obstoupit soupeÅ™ovy kameny souÄasnÄ› ve vÅ¡ech osmi smÄ›rech.
- Obstoupené kameny se otoÄà nahoru barvou hráÄe, který je obstoupil, a stávajà se jeho kameny.
- Za obstoupenà se nepovažuje, pokud se Å™ada kamenů dostane mezi kameny opaÄné barvy jiným způsobem než položenÃm soupeÅ™ova kamene - napÅ™Ãklad pÅ™ebarvenÃm okrajového kamene na barvu soupeÅ™e, nebo položenÃm kamene na volné mÃsto mezi dva soupeÅ™ovy kameny.
- Pokud hrÃ¡Ä nemůže provést tah podle pravidel (tj. tak, aby otoÄil alespoň jeden soupeřův kámen), Å™ekne pas a hraje jeho soupeÅ™.
- Pokud hrÃ¡Ä může provést tah podle pravidel, pak ho provést musÃ.
[editovat] Konec hry
- Hra konÄà po položenà vÅ¡ech 64 kamenů, nebo když oba hráÄi po sobÄ› pasujà (ani jeden z nich nemůže hrát).
- VÃtÄ›zem je hráÄ, který má na konci vÃce kamenů otoÄených svojà barvou nahoru. Skóre hry je poÄet kamenů vÃtÄ›zného hráÄe ku poÄtu kamenů poraženého. Pokud hra skonÄila pÅ™ed položenÃm vÅ¡ech 64 kamenů, pÅ™iÄÃtajà se prázdná mÃsta na desce k dobru vÃtÄ›ze, jako by na nich ležely kameny jeho barvy. SouÄet skóre obou hráÄů tedy vždy dÄ›lá 64.
[editovat] Hra s hodinami
- Na turnajÃch se hraje s Å¡achovými hodinami (doporuÄený Äas pro jednoho hráÄe je 20 až 25 minut). Pokud hrÃ¡Ä prohraje na Äas, ale skóre v daném okamžiku mluvà v jeho prospÄ›ch, považuje se za výsledné skóre 33:31 z pohledu vÃtÄ›ze. Jinak se skóre stanovà standardnÃm způsobem (tj. protivnÃk zÃská bod za každý kámen své barvy a každé prázdné mÃsto).
- HrÃ¡Ä může stisknout hodiny až poté, co položil svůj kámen a otoÄil vÅ¡echny soupeÅ™ovy obstoupené kameny.
Poznámka: Jednou z otázek zaÄáteÄnÃků bývá, že si domýšlejà různá pravidla v situaci kdy jednomu z hráÄů "dojdou" kameny. V Othello vÅ¡ak patřà vÅ¡echny kameny ležÃcà mimo desku obÄ›ma hráÄům (tÅ™ebaže na zaÄátku majà hráÄi kameny zpravidla rozdÄ›leny po tÅ™iceti) a proto nemohou žádnému hráÄi "dojÃt". Pokud vám obÄ›ma dojdou kameny a deska jeÅ¡tÄ› nenà zaplnÄ›na, asi jste nÄ›jaký ztratili.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod