Samurai

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Infobox.)
(Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
 
Řádka 12: Řádka 12:
| obchod    =  
| obchod    =  
}}
}}
 +
 +
= Pravidla =
 +
== Herní materiál ==
== Herní materiál ==
 +
* 39 figurek  
* 39 figurek  
** 13× přilba
** 13× přilba
Řádka 20: Řádka 24:
*4 zástěny
*4 zástěny
*hrací plán (mapa Japonska složená ze 4 dílů)
*hrací plán (mapa Japonska složená ze 4 dílů)
 +
== Cíl hry ==
== Cíl hry ==
 +
* Získat co největší vojenský, náboženský a zemědělský vliv. Tj. získat co největší počet figurek (přilba, Buddha, rýžové pole).
* Získat co největší vojenský, náboženský a zemědělský vliv. Tj. získat co největší počet figurek (přilba, Buddha, rýžové pole).
 +
== Příprava hry ==
== Příprava hry ==
 +
*PÅ™ed první hrou opatrnÄ› vyjmÄ›te Å¡estiúhelníkové karty a zástÄ›ny z archů. Každý hráč si vezme jednu zástÄ›nu a 20 karet jedné barvy.  
*PÅ™ed první hrou opatrnÄ› vyjmÄ›te Å¡estiúhelníkové karty a zástÄ›ny z archů. Každý hráč si vezme jednu zástÄ›nu a 20 karet jedné barvy.  
*Podle počtu hráčů se připraví:
*Podle počtu hráčů se připraví:
Řádka 30: Řádka 38:
** 3 hráči: Honšú, Kjúšú a Šikoku <br> 10 přileb, Buddhů a rýžových polí
** 3 hráči: Honšú, Kjúšú a Šikoku <br> 10 přileb, Buddhů a rýžových polí
** 4 hráči: celý hrací plán <br>  vÅ¡echny pÅ™ilby, Buddhové a rýžová pole
** 4 hráči: celý hrací plán <br>  vÅ¡echny pÅ™ilby, Buddhové a rýžová pole
 +
== Průběh hry ==
== Průběh hry ==
 +
*Po rozložení hracího plánu si každý hráč tajně vybere 5 ze svých 20 karet a položí je za svou zástěnu. To udělají všichni hráči naráz. Když si každý hráč vybral svých 5 karet, zbylých 15 karet se otočí lícem dolů a důkladně zamíchá. Tato zásoba karet každého hráče se položí vedle jeho zástěny.
*Po rozložení hracího plánu si každý hráč tajně vybere 5 ze svých 20 karet a položí je za svou zástěnu. To udělají všichni hráči naráz. Když si každý hráč vybral svých 5 karet, zbylých 15 karet se otočí lícem dolů a důkladně zamíchá. Tato zásoba karet každého hráče se položí vedle jeho zástěny.
*Kterých 5 karet si hráč vybere, závisí na jeho strategii. Protože tu ještě nemůžete znát, doporučujeme, aby si při první partii každý hráč skrytě zamíchal všech svých 20 karet a z nich vybral 5 náhodně.
*Kterých 5 karet si hráč vybere, závisí na jeho strategii. Protože tu ještě nemůžete znát, doporučujeme, aby si při první partii každý hráč skrytě zamíchal všech svých 20 karet a z nich vybral 5 náhodně.
Řádka 37: Řádka 47:
**Nejmladší hráč začíná. Vezme libovolnou figuru a posadí ji na město, které si vybere. Další hráč po směru hodinových ručiček položí rovněž libovolnou figuru na to samé nebo jiné město. Když jsou všechna města obsazena, položí se do každé vesnice jedna figura. Figury se mohou rozmísťovat podle libovůle hráčů, s jednou výjimkou: Ve městě se nemohou nacházet figury stejného druhu. To plat i později, když se použije karta výměna figur.
**Nejmladší hráč začíná. Vezme libovolnou figuru a posadí ji na město, které si vybere. Další hráč po směru hodinových ručiček položí rovněž libovolnou figuru na to samé nebo jiné město. Když jsou všechna města obsazena, položí se do každé vesnice jedna figura. Figury se mohou rozmísťovat podle libovůle hráčů, s jednou výjimkou: Ve městě se nemohou nacházet figury stejného druhu. To plat i později, když se použije karta výměna figur.
*Když jsou vÅ¡echny figury na plánu, začíná vlastní hra. Nejmladší hráč začíná se svým tahem.  
*Když jsou vÅ¡echny figury na plánu, začíná vlastní hra. Nejmladší hráč začíná se svým tahem.  
 +
=== Průběh tahu ===
=== Průběh tahu ===
 +
#      Hráč vybere jednu nebo více karet, které má za svou zástÄ›nou a položí je na hrací plán. Musí položit nejménÄ› jednu kartu. LodÄ› se mohou pokládat pouze na volná moÅ™ská pole a zbývající karty pouze na volná pozemní pole. Výjimka: karty výmÄ›na figur a výmÄ›na karet. Karty se nesmÄ›jí pokládat na uvolnÄ›né vesnice a mÄ›sta.
#      Hráč vybere jednu nebo více karet, které má za svou zástÄ›nou a položí je na hrací plán. Musí položit nejménÄ› jednu kartu. LodÄ› se mohou pokládat pouze na volná moÅ™ská pole a zbývající karty pouze na volná pozemní pole. Výjimka: karty výmÄ›na figur a výmÄ›na karet. Karty se nesmÄ›jí pokládat na uvolnÄ›né vesnice a mÄ›sta.
#      Jedna nebo více figur se odebere z hracího plánu, jestliže jsou vÅ¡echna s nimi sousedící pozemní pole obsazena kartami.
#      Jedna nebo více figur se odebere z hracího plánu, jestliže jsou vÅ¡echna s nimi sousedící pozemní pole obsazena kartami.
#      Hráč si vytáhne ze své zásoby tolik karet, kolik spotÅ™eboval, aby mÄ›l za svou zástÄ›nou opÄ›t 5 kusů. Dobírá se náhodnÄ›.
#      Hráč si vytáhne ze své zásoby tolik karet, kolik spotÅ™eboval, aby mÄ›l za svou zástÄ›nou opÄ›t 5 kusů. Dobírá se náhodnÄ›.
*Poté přijde na řadu další hráč po směru hodinových ručiček a postupuje stejně.
*Poté přijde na řadu další hráč po směru hodinových ručiček a postupuje stejně.
 +
=== Karty ===
=== Karty ===
 +
*Vlastnosti karet na první pohled:
*Vlastnosti karet na první pohled:
**        Barva ukazuje, kterému hráči karta patří.
**        Barva ukazuje, kterému hráči karta patří.
Řádka 52: Řádka 66:
**        Číslo udává sílu karty.
**        Číslo udává sílu karty.
**        Znak udává, že takových karet se smí položit více v jednom tahu. Hráč může zahrát libovolný počet karet se znakem plus maximálnÄ› jednu kartu bez znaku.
**        Znak udává, že takových karet se smí položit více v jednom tahu. Hráč může zahrát libovolný počet karet se znakem plus maximálnÄ› jednu kartu bez znaku.
 +
=== Vyhodnocení vlivu ===
=== Vyhodnocení vlivu ===
 +
* Jestliže jsou všechna s městem/vesnicí sousedící pozemní pole obsazena kartami, určí se kdo zde má jaký vliv. Hráči sečtou sílu kartiček majících vliv na tu kterou figurku (včetně lodí) a hráč s největší silou si figurku vezme a umístí za zástěnu.
* Jestliže jsou všechna s městem/vesnicí sousedící pozemní pole obsazena kartami, určí se kdo zde má jaký vliv. Hráči sečtou sílu kartiček majících vliv na tu kterou figurku (včetně lodí) a hráč s největší silou si figurku vezme a umístí za zástěnu.
* V případě, že více hráčů má na některou figurku stejný nejvyšší vliv, odstraní se tato z hracího plánu, ale nezíská ji žádný z hráčů. Tato figurka se umístí viditelně mimo hrací plán.
* V případě, že více hráčů má na některou figurku stejný nejvyšší vliv, odstraní se tato z hracího plánu, ale nezíská ji žádný z hráčů. Tato figurka se umístí viditelně mimo hrací plán.
 +
== Konec hry ==
== Konec hry ==
 +
*Když z plánu zmizí poslední figura jednoho druhu (buď přilba, nebo Buddha, nebo rýžové pole), aktuální tah se ještě dohraje do konce. Poté hra ihned končí.
*Když z plánu zmizí poslední figura jednoho druhu (buď přilba, nebo Buddha, nebo rýžové pole), aktuální tah se ještě dohraje do konce. Poté hra ihned končí.
 +
=== Určení vítěze ===
=== Určení vítěze ===
 +
*        Po konci hry vÅ¡ichni hráči odkryjí své zástÄ›ny.
*        Po konci hry vÅ¡ichni hráči odkryjí své zástÄ›ny.
*        Na vítÄ›zství mohou pomýšlet jen ti hráči, kteří mají od nÄ›kterého druhu figur vÄ›tÅ¡inu.
*        Na vítÄ›zství mohou pomýšlet jen ti hráči, kteří mají od nÄ›kterého druhu figur vÄ›tÅ¡inu.
Řádka 66: Řádka 86:
*        Jestliže je stav nerozhodný, spočítají hráči, mezi nimiž není rozhodnuto, vÅ¡echny své figury. Pokud nerozhodný stav trvá, dotyční hráči si vítÄ›zství rozdÄ›lí.
*        Jestliže je stav nerozhodný, spočítají hráči, mezi nimiž není rozhodnuto, vÅ¡echny své figury. Pokud nerozhodný stav trvá, dotyční hráči si vítÄ›zství rozdÄ›lí.
*        Jestliže nÄ›který hráč získal vÄ›tÅ¡inu figur dvou druhů, je každopádnÄ› vítÄ›zem on.
*        Jestliže nÄ›který hráč získal vÄ›tÅ¡inu figur dvou druhů, je každopádnÄ› vítÄ›zem on.
 +
 +
= Odkazy =
 +
 +
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=sam Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=sam Obchod]

Aktuální verze z 27. 2. 2008, 18:08

Sam.jpg
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 45 až 60 minut
Autor Reiner Knizia
Vydání
1998 Hans im Glück Samurai

Obsah

[editovat] Pravidla

[editovat] Herní materiál

  • 39 figurek
    • 13× pÅ™ilba
    • 13× Buddha
    • 13× rýžové pole
  • 80 Å¡estiúhelníkových placek (karet) (po 20 kusech ve 4 barvách)
  • 4 zástÄ›ny
  • hrací plán (mapa Japonska složená ze 4 dílů)


[editovat] Cíl hry

  • Získat co nejvÄ›tší vojenský, náboženský a zemÄ›dÄ›lský vliv. Tj. získat co nejvÄ›tší počet figurek (pÅ™ilba, Buddha, rýžové pole).


[editovat] Příprava hry

  • PÅ™ed první hrou opatrnÄ› vyjmÄ›te Å¡estiúhelníkové karty a zástÄ›ny z archů. Každý hráč si vezme jednu zástÄ›nu a 20 karet jedné barvy.
  • Podle počtu hráčů se pÅ™ipraví:
    • 2 hráči: plán ostrova Honšú
      7 přileb, Buddhů a rýžových polí
    • 3 hráči: Honšú, Kjúšú a Å ikoku
      10 přileb, Buddhů a rýžových polí
    • 4 hráči: celý hrací plán
      všechny přilby, Buddhové a rýžová pole


[editovat] Průběh hry

  • Po rozložení hracího plánu si každý hráč tajnÄ› vybere 5 ze svých 20 karet a položí je za svou zástÄ›nu. To udÄ›lají vÅ¡ichni hráči naráz. Když si každý hráč vybral svých 5 karet, zbylých 15 karet se otočí lícem dolů a důkladnÄ› zamíchá. Tato zásoba karet každého hráče se položí vedle jeho zástÄ›ny.
  • Kterých 5 karet si hráč vybere, závisí na jeho strategii. Protože tu jeÅ¡tÄ› nemůžete znát, doporučujeme, aby si pÅ™i první partii každý hráč skrytÄ› zamíchal vÅ¡ech svých 20 karet a z nich vybral 5 náhodnÄ›.
  • Potom se rozmístí figury. Nejdříve se položí 1 pÅ™ilba, 1 Buddha a 1 rýžové pole do hlavního mÄ›sta Edo. Potom pÅ™ijdou do každého mÄ›sta 2 figury a nakonec do každé vesnice 1 figura, a to následovnÄ›:
    • Nejmladší hráč začíná. Vezme libovolnou figuru a posadí ji na mÄ›sto, které si vybere. Další hráč po smÄ›ru hodinových ručiček položí rovněž libovolnou figuru na to samé nebo jiné mÄ›sto. Když jsou vÅ¡echna mÄ›sta obsazena, položí se do každé vesnice jedna figura. Figury se mohou rozmísÅ¥ovat podle libovůle hráčů, s jednou výjimkou: Ve mÄ›stÄ› se nemohou nacházet figury stejného druhu. To plat i pozdÄ›ji, když se použije karta výmÄ›na figur.
  • Když jsou vÅ¡echny figury na plánu, začíná vlastní hra. Nejmladší hráč začíná se svým tahem.


[editovat] Průběh tahu

  1. Hráč vybere jednu nebo více karet, které má za svou zástěnou a položí je na hrací plán. Musí položit nejméně jednu kartu. Lodě se mohou pokládat pouze na volná mořská pole a zbývající karty pouze na volná pozemní pole. Výjimka: karty výměna figur a výměna karet. Karty se nesmějí pokládat na uvolněné vesnice a města.
  2. Jedna nebo více figur se odebere z hracího plánu, jestliže jsou všechna s nimi sousedící pozemní pole obsazena kartami.
  3. Hráč si vytáhne ze své zásoby tolik karet, kolik spotřeboval, aby měl za svou zástěnou opět 5 kusů. Dobírá se náhodně.
  • Poté pÅ™ijde na Å™adu další hráč po smÄ›ru hodinových ručiček a postupuje stejnÄ›.

[editovat] Karty

  • Vlastnosti karet na první pohled:
    • Barva ukazuje, kterému hráči karta patří.
    • Obrázek ukazuje, které figury karta ovlivňuje.
      • Samuraj, samuraj na koni a loď ovlivňuje vÅ¡echny figury (ve mÄ›stÄ› ovlivňuje vÅ¡echny přítomné, ne jednu libovolnou).
      • Kartička s nulou umožňuje využít dříve položenou kartičku na jiném místÄ›. Hráč nahradí kartičku kterou chce znovu použít touto kartičkou (jestliže tedy původní oblast nebyla jeÅ¡tÄ› vyhodnocena, strácí zde svůj vliv) a nahrazenou kartičku umístí kdekoli jinde na hracím plánu.
      • Kartička s vyobrazením tří figurek umožňuje vymÄ›nit figurku z jednoho mÄ›sta/vesnice za figurku z jiného. Vyložte kartičku pÅ™ed zástÄ›nu (neumisÅ¥uje se na hrací plán) a proveďte výmÄ›nu. Pozor! Nikdy se nemůže stát, aby v jednom mÄ›stÄ› byly dvÄ› stejné figurky.
    • Číslo udává sílu karty.
    • Znak udává, že takových karet se smí položit více v jednom tahu. Hráč může zahrát libovolný počet karet se znakem plus maximálnÄ› jednu kartu bez znaku.

[editovat] Vyhodnocení vlivu

  • Jestliže jsou vÅ¡echna s mÄ›stem/vesnicí sousedící pozemní pole obsazena kartami, určí se kdo zde má jaký vliv. Hráči sečtou sílu kartiček majících vliv na tu kterou figurku (včetnÄ› lodí) a hráč s nejvÄ›tší silou si figurku vezme a umístí za zástÄ›nu.
  • V případÄ›, že více hráčů má na nÄ›kterou figurku stejný nejvyšší vliv, odstraní se tato z hracího plánu, ale nezíská ji žádný z hráčů. Tato figurka se umístí viditelnÄ› mimo hrací plán.


[editovat] Konec hry

  • Když z plánu zmizí poslední figura jednoho druhu (buď pÅ™ilba, nebo Buddha, nebo rýžové pole), aktuální tah se jeÅ¡tÄ› dohraje do konce. Poté hra ihned končí.


[editovat] Určení vítěze

  • Po konci hry vÅ¡ichni hráči odkryjí své zástÄ›ny.
  • Na vítÄ›zství mohou pomýšlet jen ti hráči, kteří mají od nÄ›kterého druhu figur vÄ›tÅ¡inu.
  • Figury, ve kterých mají vÄ›tÅ¡inu, se dají na stranu.
  • Poté každý takový hráč spočítá své zbývající figury. Ten, kdo jich má nejvíce, zvítÄ›zil.
  • Jestliže je stav nerozhodný, spočítají hráči, mezi nimiž není rozhodnuto, vÅ¡echny své figury. Pokud nerozhodný stav trvá, dotyční hráči si vítÄ›zství rozdÄ›lí.
  • Jestliže nÄ›který hráč získal vÄ›tÅ¡inu figur dvou druhů, je každopádnÄ› vítÄ›zem on.

[editovat] Odkazy